שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

ברוך שלא עשני מלאך

undefined

הרב יאיר וסרטיל

כ"ו אדר תשע"ב
שאלה
חז"ל תיקנו לברך בכל יום ברכה על כך שהשם "לא עשני גוי, עבד ואשה". מדוע לא תיקנו לברך "שלא עשני מלאך" כיון שאינו בעל בחירה ואינו מחוייב במצות ואינו מקבל שכר? והאם ההודאה נכללת כבר בברכת אשר יצר ואלקי נשמה?
תשובה
נראה שהטעם לכך הוא שאמנם מצד אחד יש עדיפות לישראל בכך שהם בעלי בחירה אך מצד שני המלאכים זכים וקדושים יותר לעין ערוך. וראה נפש החיים שער א פרק י, שהביא מחלוקת בין גדולי הראשונים מי גדול יותר ישראל או המלאכים וכל אחד הביא ראיות מהפסוקים לשיטתו, והוא יישב וכתב: "ודאי מלאך גדול מהאדם, הן בעצם מהותו, הן בגודל קדושתו ונפלאות השגתו, אין ערך ודמיון ביניהם כלל... אמנם בדבר אחד יתרון גדול לאדם מהמלאכים... רק האדם לבד הוא המעלה והמקשר ומייחד את העולמות בכח מעשיו, מחמת שהוא כלול מכולם". וראה עוד בפיוט "אשר אימתך" שנוהגים לאומרו בימים נוראים אלו ביטויים נוראים כלפי המלאכים לעומת שפלות האדם, וההשתהות כיצד ריבונו של עולם למרות גדולת המלאכים ושפלותנו בחר ורצה לשמוע דוקא תהילה מפי עמו ישראל. אביא מעט מתוכנו: אֲשֶׁר אֵימָתֶךָ: בְּאֶרְאֶלֵּי אֹמֶן. בְּאַבִּירֵי אֹמֶץ. בִּבְלוּלֵי קֶרַח. בִּבְדוּדֵי קֶדַח. וּמוֹרָאֲךָ עֲלֵיהֶם: וְאָבִיתָה תְהִלָּה: מִגְּלוּמֵי גוּשׁ. מִגָּרֵי גַיְא. מִדְּלוּלֵי פֹעַל. מִדַּלֵּי מַעַשֹ. וְהִיא תְהִלָּתֶךָ: אֲשֶׁר אֵימָתֶךָ: בַּהֲמוֹן מַלְאָכִים. בְּהִלּוּךְ מַחֲנוֹת. בְּוַעַד אֲלָפִים. בְּוֶכַח רְבָבוֹת. וּמוֹרָאֲךָ עֲלֵיהֶם: וְאָבִיתָה תְהִלָּה: מִזִּיו שׁוֹנֶה. מִזֹּהַר כָּבֶה. מֵחֲסֵרֵי שֵׂכֶל. מֵחוֹרְשֵׁי רֶשַׁע. וְהִיא תְהִלָּתֶךָ: אם כן, אף שהקב"ה אבה בתהילתנו, כיצד לא נבוש לומר "ברוך שלא עשני מלאך"... נזכה כולנו להתרומם ולהתקדש ולקדש שם שמים ברבים,
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il