הישיבה
הגדולה
בעולם

הקדשת הלימוד באתר

הקדש
בין הסנה הבוער לעסקת שבויים

בין הסנה הבוער לעסקת שבויים

האירוע של גילוי ה' בסנה הוא יסוד משמעותי להבנת הקשר בין ה' לעם ישראל, במיוחד במצבי צרה ומשבר. השכינה המתגלה בסנה, שמסמל מקום נמוך וצנוע, משקפת את עקרון "עימו אנוכי בצרה". המסר הוא שה' נמצא עם עמו גם במצבים הקשים ביותר, וכאבם אינו נעלם מעיניו

לכל הכתבות

זמני היום בירושלים

י"ט טבת ה'תשפ"ה | 19/1/2025

זמני היום | לזמנים נוספים

שבת וארא

כ"ה טבת ה'תשפ"ה

זמני השבת | פרשת השבוע
  • 16:31 כניסת שבת
  • 17:46 צאת שבת
  • 18:25 צאת שבת ר"ת

אולי יעניין אותך

ישיבת בית אל

רבני ישיבת בית אל ספרי ישיבת בית אל
שאל את הרב

סרטונים קצרים מיוחדים

הלכה יומית

undefined
אדריכלות עפ"י ההלכה

הרה"ג דוב ליאור

שאלה

אנו בונים בית חדש ונמצאים בשלב של תכנון אדיכלי של הבית. ברצוני לקבל מספר דגשים אותם עלי להעביר לאדריכל כדי שיקפיד עליהם במהלך התכנון: 1. אמה על אמה - האם ישנה הגדרה למיקום? האם ניתן לכסות את השטח בזכוכית מאוירת (דוגמת ירושלים או כיתוב)? 2. כוון מיטה - באיזה כוון צריך לכוון מיטה של בני זוג? האם יש הגדרה דומה למיטה של ילד? האם הכוון הוא מוחלט או ביחס לירושלים (מזרח כמזרח או מזרח הוא צפון מדרום לירושלים)? 3. מהיכן חיוב מעקה לגג? האם מעקה בטון לגג שאינו בשימוש צריך השלמה ל80 ס"מ? האם יש עניין להשתתף באופן מעשי בבנית המעקה? האם יש ברכה מיוחדת? 4. האם אלמנטים ארכיטקטונים כמו קשתות מחייבים מזוזה? 5. האם ישנה הנחיה למיקום כיור בחדר שירותים כך שניתן לרחוץ ידים או שבחדרי שירותים שלנו אין בעיה? 6. האם צריך להתחשב במיקומי חלונות של השכנים או שמספיק ווילון? 7. במידה ויש מבואה ובתוכה כיור נטילה ואחריו שרותים נדרשת מזוזה? תודה רבה

תשובה

1. לכתחילה יש לעשות את האמה על אמה על הקיר מול הכניסה של הדלת או מעל הדלת בתנאי שכשיושבים בסלון רואים את האמה על האמה. מכיוון שמדובר בזכר לחורבן לא ראוי לקשט את האמה על אמה בכל מיני קישוטים. 2. יש שתי שיטות איך להעמיד את המיטות, צפון - דרום ומזרח - מערב. המשנה ברורה פוסק שמי שעושה כך לא משתבש ומי שעושה כך לא משתבש. אין צורך להקפיד במיטות של ילדים, הכיוון מזרח לעניין זה הוא מזרח מוחלט. 3. כתוב בתורה "ועשית מעקה לגגך" - מטרת המעקה היא למנוע סיכן לאנשים שמשתמשים על הגג. שיערו חז"ל שגובה המעקה צריך להיות לפחות עשרה טפחים. גם בשאר המקומות, כגון: מדרגות או ירידה לבור - כל מקום שללא מעקה עלולה להיות סכנה להולכים בו, יש מצווה לשים מעקה. לעניין הברכה כותב החיי אדם שהיות ובמקרא מוזכר רק גג, רק עליו מברכים ואילו בשאר המקומות חייבים לעשות מעקה אך ללא ברכה. כאשר מברכים ראוי להשתתף באופן מעשי בבנית המעקה אך לא צריך לבנות את כולו אלא השתתפות סמלית בבניה. כל החיוב לבנית מעקה הוא רק במקום שמתמשים בו, במידה ולא משתמשים בגג אין חיוב לעשות מעקה כלל. 4. גם פתח שיש בו שיפוע חייב במזוזה, בדר"כ יש מתחת לקשתות חלק שעומד ישר ובו קובעים את המזוזה. 5. אני חושב שבשירותים שלנו אין שום בעיה ליטול ידיים בחדר השירותים, רק אסור לברך שם. מצד מידת חסידות יש עניין למקם את הכיור מחוץ לחדר השירותים. 6. ניתן להסתפק בוילון או בתריסים. 7. אם הפתח למבואה זו מגיע עד לתקרה ללא דלת ומשקוף לא צריך מזוזה.

לקריאה בהרחבה >
להקדשת הלכה יומיתלאלפי מנויים בדוא"ל ובאתר

עוד באתר

מחשבון בר מצווה
תוכלו לברר מתי תאריך בר המצווה שלכם, פרשת הבר מצווה שלכם ואיזו פרשה תקראו
דרשני
פרויקט האנציקלופדיה לעידוד כתיבה תורנית יוצרת
פרשני
פרויקט ויקי הגולשים שותפים ביצירת פירוש פשטי ומקיף וכולל על כל הספרות התורנית
פרשת השבוע

בנתיבי הפרשה - וארא

בנתיבי הפרשה - וארא

שיחתו השבועית של הרב זלמן ברוך מלמד שליט"א לפרשת וארא - לקריאה או לצפיה.

לימוד יומי י"ט טבת תשפ"ה

להרשמה ללימוד יומי
שיעורי וידאו

סדרות שיעורים

עין אי"ה - הרב משה גנץ (67)
עין אי"ה - הרב משה גנץ (67)
לימוד והעמקה ספר שמואל (136)
לימוד והעמקה ספר שמואל (136)
יסודות הש"ס (16)
יסודות הש"ס (16)
חמדת השבת (40)
חמדת השבת (40)
קרוב אליך (582)
קרוב אליך (582)
רביבים (749)
רביבים (749)
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il