הרב אוריאל טויטו
שאלה
יש לי בת בת 14 ויש לי המון בעיות משמעת איתה בכיתה. היא לא מפסיקה לפטפט בשעורים, לא מכינה שעורים ולא מגישה עבודות, ובמבחנים נכשלת. אני שואלת אותה כל יום אם יש לה שיעורים והיא אומרת שלא, מה שמתברר שזה שקר. בינתיים המורה למתמטיקה והמורה לתנ"ך התקשרו אלי והתלוננו בפני על התנהגות הילדה בכיתה שלא מאפשרת להם ללמד במהלך 2 שיעורים רצופים. אני לא יודעת מה לעשות?
תשובה
קשה לייעץ בלי להכיר את הבת. ולכן כדאי קודם כל להפגש עם המחנכת שלה ולברר מדוע לדעתה היא מתנהגת כך? יתכן ויש לה קושי אובייקטיבי - ואם הוא יפתר גם בעיות המשמעת יעלמו, ויתכן שיש כאן סיבה אחרת. מכל מקום המחנכת תדע טוב יותר להגדיר מהו הקושי וכיצד יש להתמודד איתו. בנוסף יש לשוחח עם הילדה ולהסביר לה את תוצאות מעשיה. הרי את מחיר הרשלנות בלימודים היא זו שתשלם. בין אם בטווח הקצר - שלא תוכל להרשם למוסדות תיכוניים רבים בגלל הציונים והערות על התנהגות, וכן בעתיד כשתרצה ללמוד מקצוע ולהתקדם בחיים. כמובן שלא די בשיחה אחת. צריך לאורך תקופה לשדר לה את המסר הזה - שהיא גורמת צרות לעצמה. כמובן שכל זה אינו תחליף למעקב קבוע שלך. צריך לשבת איתה להכין שיעורי בית ולברר מידי יום מה היה בבית הספר. כמו כן, אחת לכמה זמן להיות בקשר עם המורים. ונקודה אחרונה - לא לגבות ממנה מחיר רגשי על חוסר הצלחתה בבית הספר. להמשיך להעניק לה חום ואהבה.
לקריאה בהרחבה >