בפורים יש שמחה מיוחדת בגלל שמתוך העומק של הגלות שהיינו בה, התגלה שהבחירה של הקב"ה בעם ישראל היא בחירה נצחית ולא ניתנת לשינוי. העיקר בפורים הוא היום ולא הלילה מפני שהוא מסמל את המעבר מהעולם הזה שדומה ללילה לעולם הבא שדומה ליום.
שלוש אפשרויות בהסבר כיצד מתחייבים בימי הפורים י"ד וט"ו.
האם אפשר להתחייב יומיים פורים?
משלו הנפלא של הגר"א בביאור הענין.
מה דין טס במטוס? - מעמדו המיוחד של יום י"ד בהיותו זמן הקריאה לרוב העולם. ומה טעם ועומק דין פרוז בן יומו?!
ענין פורים - שדווקא בימי אחשוורוש התברר נצחיות הקשר שבין רבש"ע לעם ישראל ולכן 'לבסומי'.
מכמה הלכות עולה שעיקרו של פורים הוא ביום. וזה מראה שיש בו מדרגה שלעתיד לבוא - הבנה המסבירה את כל ההלכות הייחודיות לו ולכן גם לא יתבטל לעתיד לבוא
החיוב לשתות בפורים מבא את מדרגתם של ישראל, שגם במצב של הסתר בהסתר ה' בוחר בהם. ודווקא במצב ירוד זה התגלתה מדרגת עולם הבא שהוא יום בהיר ומובן, שבו אין הבדל בין ארור המן לברוך מרדכי. וזו הפנימיות של עם ישראל המתגלה בפורים.
נכנס יין יצא סוד - מעלת עם ישראל שאינה נתפסת.