בית המדרש

x
x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
824 שיעורים
    undefined
    39 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    כח השפעת הרצון בעולם

    "אורות הקודש" ח"ג פסקה לד

    אין גבול לרצון, והנו יכול להתפשט לכל מקום. יחודיות האדם ע"ג שאר הנבראים הנה ביכולת כח בחירתו החופשית. רצון האדם הנו נובע ונמשך מן הרצון האלוקי. גם אדם אשר הנו עבד ועובד את אחרים, האחרים אינם יכולים לשלוט על רצונו של האדם. רצון האדם הנו פועל במציאות, אפילו אם לא הוציאו מן הכח אל הפועל. דיבור האדם פועל במציאות בין לטוב ובין למוטב. כל דיבור/תפילה של האדם הנה הופעה של רצון האדם. בסופו של דבר כל העולם יאזין לעמ"י אשר מופיעים את קול ואת רצון ד' בעולם !

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ז אדר ב' תשפ"ד
    undefined
    41 דק'
    לנתיבות ישראל

    יהודי ארץ ישראל

    מאמר "הכל מעלין לארץ ישראל"

    הגמרא מביאה שלעולם ידור אדם בארץ ישראל אפילו בעיר שרובה גויים ומכאן לומדים את מעלתה הגדולה של ארץ ישראל שהיא גוברת אפילו על חשש ברוחניות ורואים זאת במציאות שהרי אין יהודי בארץ ישראל שאין לו קשר כלשהו אל התורה אפילו האדם הרחוק ביותר.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ב אדר ב' תשפ"ד
    undefined
    39 דק'
    אורות התחיה - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

    קדושה נגד הטבע ובניגוד לטבע

    פרק כ"ח

    קדושה זה דבר שלא רואים אותו, אבל אפשר להאמין שהוא קיים בא"י ופה הטבע יהיה מחובר לקדושה.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט' אדר ב' תשפ"ד
    undefined
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    הרוב קובע?!

    מאמר "לגוי אחד בארץ" ומאמר "כנוסה של תורה"

    כאשר העם מתאחד אפילו אם זה מסיבה חיצונית הוא בעצם מופיע את האחדות שכבר קיימת בו עד להופעת אחדות שלימה עם סנהדרין שתלך על פי התורה שמכריעה לכל האומה על פי הרוב כאשר יש מחלוקות.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ה' אדר ב' תשפ"ד
    undefined
    44 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    שאיפת הבריאה

    "אורות הקודש" ח"ג פסקה לג

    לבריאה ישנה שאיפה תמידית להתקדם, להשתפר ולהגיע אל יעדה. ככל שהאדם יפתח את רצונו, השפעתו תתפשט במציאות. רצון הבריאה והאדם נותן כוחות חיים לכל הבריאה כולה. נקודת הצדיקות שבכל אדם ואדם מקיימת את המציאות ע"פ מדרגת האדם. והצדיקים הנם מקיימים את העולם. דברי הגמ' במסכת סנהדרין, שאלמלא עוונותינו היינו יכולים כביכול לברוא עולם כפי עבודת האדם וטהרתו ועבודתו הנו מסלק את המחיצות הקיימות בינו לבין הקב"ה. דברי בעל התניא שיש שלוש חלקים באדם נפש, רוח ונשמה. הסברו של מרן הרב זצ"ל לשאלה מדוע בברכות השחר אנו מברכים שלא עשני גוי, עבד, אשה, בלשון שלילי ולא בלשון חיובי שעשני יהודי, בן חורין, איש. האדם יכול לפתח ולגדל כל הזמן את רצונו

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אדר ב' תשפ"ד
    undefined
    39 דק'
    אורות התחיה - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

    אהבת ה' ותורה על דרך ארץ

    פרק כ"ז

    כמו יראת ה' , כך גם אהבת ה' זה דבר בסיסי, אדם צריך להרגיש שהוא רוצה קרבה לה' באופן טבעי. בא"י החול מתקדש.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ב' אדר ב' תשפ"ד
    undefined
    27 דק'
    לנתיבות ישראל

    לא מפחדים מאתגרים!

    מאמר "עוד להליכות גאולנו" ומאמר "לגוי אחד בארץ"

    אחדות אמיתית היא אחדות שבה לא מטשטשים את הצדדים השונים שקיימים אצל כל אחד אלא כל אחד פועל ומוצא את מקומו בתוך האחדות. לכן גם תלמידי חכמים יכולים להיות חלוקים לגמרי בדעות ובד בבד לכבד ולהעריך אחד את השני.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח אדר א' תשפ"ד
    undefined
    40 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    מהותו של הרצון

    "אורות הקודש" ג, פסקאות לא -לב

    הרצון הטוב של העולם הנו מתעלה כל הזמן, והנו פועל כל הזמן גם כאשר אינו מתגלה במציאות בפועל. רצון האדם הפרטי הנו חלק וניצוץ מן הרצון של הבריאה כולה. גם כאשר אדם אינו מצליח להוציא את רצונו הטב מן הכוח אל הפועל.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ו אדר א' תשפ"ד
    undefined
    42 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    רצון האדם והרצון האלוקי

    אורות הקודש ח"ג פסקאות כט, ל

    רצון האדם הנו נובע מהשורש, שהשורש הנו הרצון האלוקי. כאשר האדם מתאים את רצונו לרצון הקב"ה, אזי האדם מתחבר אל רבש"ע ויונק ממנו שפעת אור חיים. אבל כאשר הרצון משתקע ונהיה פרטי אזי האדם מתנתק ממקור חייו. הרצון הנו חופשי, אין דברים שמשעבדים את הרצון. תפקיד האדם בעוה"ז הנו לקדש ולהגדיל את רצונו. כל אדם המקיים את רצון הבורא, הנו מקיים את העולם. התורה הנה מלמדת אותנו ליישר את רצוננו, עד שיוכל לינוק משורשו העליון. אדם שיש לו רצון לחיות יוכל לחיות גם במצבים הכי קשים בחיים.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ט אדר א' תשפ"ד
    undefined
    42 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    המוסר האנושי והאלוקי

    אורות הקודש ג פסקאות יב, יג.

    המוסר האנושי לא יחזיק מעמד ללא הנביעה מן המקור האלוקי. לכל עם ועם מן האומות ישנו את אופיו המיוחד וממילא הופעת ד' בעולם אצלו מתגלה באופן שונה מן אומה אחרת.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ב אדר א' תשפ"ד
    undefined
    40 דק'
    אורות התחיה - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

    אהבת ישראל ותיקון הקילקולים

    פרק כ"ד

    יש שני דרכים להסתכל על הרחוקים מתורה, אפשר לראות את הצריך תיקון ואפשר לאהוב ומתוך כך לחזק את הדברים הטובים, אנחנו תמיד צריכים להעדיף את הדרך השנייה.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    44 דק'
    לנתיבות ישראל

    לא מפחדים מאתגרים!

    מאמר "המדינה כהתקיימות חזון הגאולה" (ב)

    המשך מאמר "המדינה כהתקיימות חזון הגאולה" ומאמר "לברורה של הליכת הגאולה". ההדרכה שהגאולה מגיעה 'קמעא קמעא' אינה סותרת את זה שבתהליך הגאולה ישנם קשיים ואנחנו צריכים לזכור שככל שגדלים הקשיים זה סימן שההתקדמות גדלה ולכן צריך להמשיך הלאה בלי לפחד מהקשיים אלא רק להתקדם מתוכם.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ז' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    40 דק'
    לנתיבות ישראל

    מעלת ארץ ישראל

    מאמר "המדינה כהתקדמות חזון הגאולה"

    מאמר "המדינה כהתקדמות חזון הגאולה"

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | א' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    40 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    הטהרה שבפרטים

    אורות הקודש ג פסקאות יב, יג.

    חזרה וסיכום של פיסקה יב, ככל שהפרטים יהיו יותר מוסרים בטהרה, כן הציבור יהיה יותר קדוש. הסברו של המהר"ל לשוני בין תפילה בציבור, לתפילה ביחיד. הכלל לעולם יהיה טוב וקדוש, והחטאים הנם רק בפרטים. הסברו של מרן הרב לצורך שהיה בגלות עקב קלקולי העם בא"י היה צורך להפריד בין העם וטבין האארץ, כדי לתקן את העם שיהיה יותר טוב ויותר מתוקן. דברי הר"ן בדרשותיו שכאשר הכלל הנו חיובי, אזי גם אם הפרטים מקולקלים הנם בטלים בטוב הכללי. ההתרוממות הרוחנית מתחלת ושורשה במקור הטוב.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ה' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    41 דק'
    אורות התחיה - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

    הציונות דבר יש לה עם הדת

    פרק כ"ב - כ"ג

    חשיבות לימוד התורה ביחס לצבא. הציונית התפשטה מהר מאוד , תהליך התחיה הלאומית מוביל לתשובה. הלאומית אינה נפרדת מהדת. מדינת ישראל היא הצלה ליהדות.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    42 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    שורשם של הופעת ה' בעולם

    אורות הקודש ח"ג פסקה יב

    כאשר האדם מגיע למדרגת הקדושה המדוברת ב"מסילת ישרים" אזי אהבת האדם א"ע הופכת לאהבה יותר גבוהה, אהבה של ההופעה האלוקית המופיעה דרכי. ככל שהאדם יכיר את עצמו ואת מעלותיו, ולא יתכחש לעצמיותו הנו יוכל להופיע יותר טוב ויושר בעולם, ואת העצמיות שלו בעולם. הדמוקרטיה והלאומיות סותרים זה את זה. יכול להיות רק עם קדוש וככל שיגביר העם את ערכו מבפנים ומבחוץ כן יוגבר האור והטוב בעולם.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח שבט תשפ"ד
    undefined
    35 דק'
    לנתיבות ישראל

    אין לך קץ מגולה מזה

    מאמר "על התורה ועל העבודה"

    יש מדרגת מדרגות בגאולה ומוכח מדברי רבותינו שהגאולה אינה תלויה בתשובה ועם ישראל יגאל בכל מקרה. והמציאות מראה שבתקופת קום המדינה הייתה עזיבה גדולה של התורה והמצוות ומאז קום המדינה עולם התורה רק עולה וצומח.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ג שבט תשפ"ד
    undefined
    42 דק'
    אורות התחיה - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

    אחדות ועין טובה

    פרק כ' - כ"א

    המבט העמוק הוא לאהוב את מי שרוצה לעבוד את ה' גם אם זה בדרך שמנוגדת לדרך שלי, כמו אבא שלא אוהב שילדיו רבים אחד עם השני. עבודת ה' נפגמת אם יש יסוד של פירוד. ראיית הטוב בכל אחד ואחד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' שבט תשפ"ד
    undefined
    44 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    שורשם של הופעת ה' בעולם

    אורות הקודש-מוסר הקודש ט-י"א

    כל הופעה שמתגלה בעוה"ז אצל היחיד, נובעת מו שורשו של העולם. בזמן שהאדם מבין שכל מגמת הקב"ה בעוה"ז הנה להיטיב בלבד אזי אזי הנו מבין שכל אדם בפנימיותו הנו טוב. וההבנה הזאת הנה דווקא אם אנו מסתכלים בהסתכלות האלוקית אל השכל האנושי אין לנו אפשרות לתפוס זאת.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"א שבט תשפ"ד
    undefined
    41 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    הרצון האלוקי מופיע אלנו דרך המצוות

    אורות הקודש-מוסר הקודש פסקאות ח-ט

    התו"מ הנן תוכן המציאות, וכל אבר הקיים באדם, הנו הופעה של מצווה מסוימת. כל הבריאה נבראה עם מגמה ושאיפה, וכל הזמן הנה שואפת להגיע לתכליתה. כשם ש הרע המופיע ביחיד הנה תוצאה של ירידת היחיד ממדרגתו, והרע החברתי הנו תוצאת מן ירידת הכלל, כן הרע שמופיע העולם כולו הנו תוצאה של ירידת העולם. לחטא האדם קדם חטא הארץ וחטא הלבנה. וכשנזכה לתקן את חטא אדם הראשון, יתוקן גם חטא הלבנה וחטאה הארץ.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ד שבט תשפ"ד
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il