בית המדרש

x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
6832 שיעורים
    undefined
    43 דק'
    כתובות

    הליכה בפיקוח נפש אחר הרוב

    כתובות טו:

    יש מחלוקת אם מצילים אדם שהוא רוב גוי, הרמב"ם אומר שלא מצילים. ע"פ הרמב"ם הולכים בפיקוח נפש אחר הרוב? מה יהיה דין אדם גוסס שרוב גוססים למיתה. חתם סופר למה מותר למול והרי יש שמתים. הדיון על ניתוחי מתים

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"א אדר א' תשפד
    undefined
    44 דק'
    מגילה

    קריאת המגילה ע"י קטן ואישה

    הכל כשרים לקרוא את המגילה חוץ מקטן, למה קטן לא? תוס' עושה חילוק בין תרי דרבנן לחד דרבנן המג"א מביא מקור לסתור, יש נפקא מינה במקרה שאשה יצאה יד"ח בקידוש מדאורייתא אם יוכל קטן להוציא אותה יד"ח. יש מחלוקת ראשונים כמי הלכה, אם קטן יכול לקרוא מגילה. חינוך זה חובת האב או חובת הבן? נפקא מינות

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט' אדר ב' תשפ"ד
    undefined
    50 דק'
    כתובות

    ההוא ארוס וארוסתו

    כתובות יג:

    הגמ' מדברת על מקרה של ארוסה מעוברת, היא ודאי עברה איסור, הגמ' אומרת שלא אסורה לבעלה משום שהוא מודה ועוד שהלכה כרבן גמליאל מחלוקות הראשונים איך להבין את ''ועוד'' דין ''יכיר''

    הרב חיים כץ | כ' שבט תשפ"ד
    undefined
    לימוד יומי במשנה

    מסכת כתובות פרק ח משנה ו,ז

    רבנים שונים | כב שבט תשפ"ד
    undefined
    לימוד יומי במשנה

    מסכת כתובות פרק ו-ז משנה ה, א

    רבנים שונים | יד שבט תשפ"ד
    undefined
    לימוד יומי במשנה

    מסכת כתובות פרק ו משנה ה-ו

    רבנים שונים | יג שבט תשפ"ד
    undefined
    לימוד יומי במשנה

    מסכת כתובות פרק ו משנה ג-ד

    רבנים שונים | יב שבט תשפ"ד
    undefined
    44 דק'
    כתובות

    פירוש "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד"

    "ואחרי כן יצאו ברכוש גדול" בשביל שאברהם לא יוכל לטעון, מה העניין? הקשר לעתיד לבוא עניין בשכמל"ו, המהר"ל על בת מלך שהריחה ציקי קדירה, ההבדל בין השם הנקרא לשם הנכתב

    הרב חיים כץ | ו' שבט תשפד
    undefined
    לימוד יומי במשנה

    מסכת כתובות פרק ד' משנה י'-יא'

    רבנים שונים | ה שבט תשפ"ד
    undefined
    43 דק'
    כתובות

    פיתוי קטנה

    כתובות ט:

    רש"י בדף ט. אומר שפיתוי קטנה אונס הוא ולא נאסרת על בעלה יש שתי גמרות שאומרות אותו דבר, אחת אומרת שכהן לא יישא קטנה כיוון שאם היא תזנה תחתיו היא תיאסר עליו, וזה דווקא בכהן כי באשת ישראל נחשבת אנוסה אם זינתה המהרי"ק אומר שאישה שלא ידעה שאסור ובגדה בבעלה תהיה אסורה עליו כיוון שהתורה הקפידה על המעילה בבעל ולא בה' - ראיה מאסתר. חקירה האם האונס מתיר או הרצון אוסר.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח טבת תשפד
    undefined
    55 דק'
    כתובות

    ספק ספיקא

    ידוע לנו שספק דאורייתא לחומרא וספק ספיקא לקולא, המקור לזה בכתובות ט. ובע"ז ע"ד ששם מדובר על טבעת של ע"ז ששם דווקא היא לא בטלה למה ספק ספיקא לקולא? אומר הרשב"א משום רוב, חולקים עליו בגלל הבנה אחרת של המושג רוב הרמב"ם מבין שספק דאורייתא לחומרא זה דרבנן מוסיף הכס"מ שצריך להסביר שבחייבי כריתות זה יהיה דאורייתא, הסבר הסברא לחלק ביניהם. הסבר לא ע"פ הכס"מ

    הרה"ג צבי שכטר | כ' טבת תשפ"ד
    undefined
    54 דק'
    כתובות

    בדין מעוברת שנתגיירה

    הגמרא אומרת שיש אפשרות לגייר גר קטן מדין זכין מקשים שיש שתי סיבות שלא תהיה זכייה מדין שליחות הגמ' מביאה מציאות של גר קטן שיש לו ממון ותוס' אומר שירש את אמו שהתגיירה כשהיתה מעוברת - אין אפשרות לגייר קטן גר שהורתו שלא בקדושה לא חייב על אביו והרמב"ם אומר שלא חייב על אמו משום היקש קטן צריך גיור בשביל הגויות מצד האבא.

    הרב חיים כץ | י"ד טבת תשפ"ד
    undefined
    שיחות לחג החנוכה

    תוקף מצוות שתקנו חז"ל וברכת נרות חנוכה

    שבת דף כג ע"א

    שבת דף כג ע"א

    הרב יאיר וסרטיל | כסליו תשפ"ד
    undefined
    44 דק'
    כתובות

    ברכת המצוות עובר לעשייתן

    כתובות ג:

    הרמב"ם אומר שברכת האירוסין היא ברכת המצוות ולכן צריך לברך לפניה וא"א אחריה דעת הראב"ד שאפשר וצריך לברך אח"כ שמא האישה לא תרצה להתחתן, הרמ"ך אומר את זה בכל מקרה שבו המצווה תלויה בבן אדם אחר מקור מהגמרא לדברי הרמב"ם שא"א לברך אחרי, הגמ' מסבירה שזה תלוי בכך שהברכה דרבנן הרא"ש מביא חכם שאומר שברכה מעכבת בשחיטה הסבר החכם הוא בירושלמי שאומר שברכות דאורייתא שני אפשרויות לטעם ברכת המצוות והסבר מחלוקת הרמב"ם והראב"ד

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ז' טבת תשפד
    undefined
    45 דק'
    כתובות

    פיקוח נפש בהנאת עצמן

    כתובות ג:

    ראינו כבר שני תירוצים לשאלה למה "לדרוש להו דאונס שרי" הרי מדובר בגילוי עריות, המאור מביא תירוץ נוסף, גילוי דעריות מותר במקרה שהגוי עושה להנאת עצמו, הרמב"ן חולק. הנאת עצמן שמותרת בע"ז זה כשהגוי נהנה שהיהודי מכבד אותו ולא שנהנה מעצם הע"ז. הבנת לפני עור. כל יהרג ואל יעבור נובע מחילול ה'

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ב כסלו תשפד
    undefined
    לימוד יומי במשנה

    מסכת יבמות פרק י משנה ח-ט

    רבנים שונים | יז כסליו תשפ"ד
    undefined
    לימוד יומי במשנה

    מסכת יבמות פרק י משנה ו-ז

    רבנים שונים | טז כסליו תשפ"ד
    undefined
    לימוד יומי במשנה

    מסכת יבמות פרק י משנה ד-ה

    רבנים שונים | טו כסליו תשפ"ד
    undefined
    לימוד יומי במשנה

    מסכת יבמות פרק י משנה ב-ג

    רבנים שונים | יד כסלו תשפ"ד
    undefined
    1:04
    כתובות

    בעניין ביאת עכו"ם

    הגמ' בכתובות אומרת שאשת איש לא צריכה למסור את הנפש על להיבעל להגמון, שואלים הראשונים למה והרי זה גילוי עריות? ר"ת עונה שביאת גוי לא נחשבת עריות וע"פ זה התיר לגוי שבא על אשת איש ואז התגייר להתחתן עם אותה אישה הרא"ש מחדש שלא אסורה לבועל משום שהאיסור מגיע דוקא שלפני כן היתה מותרת לו התפארת שמואל מחדש מכך עוד היתרים והתרומת הדשן דוחה אותו

    הרב חיים כץ | ח' כסלו תשפ"ד
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il