בדיקת פירות ט"ו בשבט

כיצד בודקים את פירות ט"ו בשבט? באיזה מינים יש לחשוש יותר מאחרים? הרב איתן מינקוב בסדרת סרטונים מסביר באופן קצר ובהיר מה לעשות על כל פרי ופרי.

3 דק' קריאה
ישיבה

המתן לטעינת נגן הוידיאו
נהגו קהילות ישראל בט"ו בשבט לאכול מפירות שנשתבחה בהם הארץ, כדי להודות ולהלל לה' על כל הטוב שברא. איך נדע שאנחנו אוכלים מפירות שהם נקיים מחרקים?
ראשית כל יש לדעת שרוב הפירות שאנחנו אוכלים הם חזקת נקיים, ואין לחשוש בהם. עם זאת יש כמה דברים שכדאי ונכון לדעת. 
דבר ראשון שאדם בא לאכול מאכל נכון, ראוי וכדאי שיתבונן על מה שהוא הולך לאכול, שבטעות אולי הגיע לזה בכל זאת איזה חרק. וכך כותב החיי אדם ((חכמת אדם, לח, כ):
"ראוי לאדם להסתכל במה שאוכל, ועל ידי יינצל מכמה תולעים. ומעיד אני עליי שכמה וכמה פעמים ניצלתי על ידי זה, בעזר ה' " 
דבר שני שאנחנו הולכים לקנות פירות או פירות יבשים, כדאי ונכון להסתכל על החבילה או על הפירות שהם טריים, שאין בהם סימנים של כרסום או קורים, שיכולים להעיד על מציאות של חרקים. דבר זה יכול למנוע מאתנו אח"כ בבית שאלות או ספיקות.
דבר שלישי בפירות היבשים וביחוד במסוכרים לעיתים יכולים להגיע אליהם חרקים בטעות, כיוון שגם הם אוהבים את המתיקות שבפירות, ולכן כדאי ונכון להתבונן ולראות שלא הגיעו אליהם חרקים בטעות.
מעבר לכך ישנם כמה מינים שבהם הנגיעות שכיחה יותר, ואנחנו צריכים לבדוק אותם בצורה יותר יסודית. המינים השכיחים בט"ו בשבט שאנחנו אוכלים וצריכים בדיקה הם:  תמרים, משמשים, צימוקים,  גרעינים שחורים, וקשיו, תאנים, ותותים.
פירוט על הבדיקה של פירות אלו 

איך בודקים תמרים ומשמשים מיובשים?

דרך הבדיקה של תמרים ומשמשים מיובשים היא לפתוח כל פרי לשנים ולהסתכל מול מקור אור, לראות שאין חרקים שחורים או חרקים שנראים לנו מול האור. במידה ויש כאלה יש להימנע מאכילת הפרי. לא כל נקודה שחורה או נקודה לבנה בהכרח מראה על נגיעות. אולם הרבה מהם כן ולכן יש להיזהר בדבר.

איך בודקים גרעינים שחורים?

בגרעינים שחורים לעיתים יש נגיעות בתוך הגרעין, ולכן יש להתבונן על החבילה ועל הגרעינים עצמם שאין סימני כרסום או חורים המעידים על מציאות של חרקים. במידה ואין יש לקחת כמות קטנה ולבדוק בדיקה מדגמית, ואם יש צריך לפתוח כל גרעין וגרעין לראות שאין בפנים חרקים.


איך בודקים אגוזי קשיו?

באגוזי קשיו וביחוד בסחורה מיובאת כמו פה בארץ, לעיתים יש נגיעות ולכן צריך להסתכל שהאגוזים שלמים ויפים. במידה ויש סימני כרסום צריך לפתוח כל אגוז ולראות שהוא נקי מבפנים. במידה ואין סימני כרסום ניתן להסתפק בבדיקה מדגמית של חלק מהסחורה ואת שאר הסחורה אפשר לאכול ללא בדיקה.


איך בודקים צימוקים? 

בצימוקים לעיתים יש נגיעות בין קפלי הצימוק ולכן צריך  להשרות את הצימוק במים פושרים כחמש דקות לראות שאין חרקים שצפים במים. במידה שיש חרקים שצפים במים יש להימנע משימוש באותה חבילה. במידה ואין אפשר להשתמש. אין צורך להשרות את כל החבילה אלא חלק מהחבילה גם מספיק.


תותים, אז איך בודקים תותים? 

בתותים יש נגיעות של חרקים קטנים שדורשת מאתנו בדיקה יסודית. יש להוריד את החלק העליון של התות ויש גם המחמירים לחצות אותו לשנים, להשרות את התותים במים וסבון למשך שלוש דקות,  ולשטוף אותם במים היטב. לאחר מכן יש לשפשף את התות בצידו החיצוני  ויש גם מחמירים לחזור על כל הפעולה פעמיים. תותים שהם תאומים או שהם רקובים ורכים יש להימנע מלכתחילה לקחת שבהם החשש לנגיעות הוא גבוה.

תאנים איך בודקים תאנים? 

בגלל הנגיעות הרבה והקשה לבדיקה  שיש בתאנים יש הנמנעים מלאוכלם. אולם מומחה הבקיא ויודע כיצד לבדוק את התנאים, יכול לפתוח את התאנה לשניים, לפתוח אותה בצורה כזאת שכל הנימים יגלו לפניו. לאחר מכן יבדוק היטב בדיקה חזותית לראות שאין שום תולעים בפנים ומי שרוצה לצאת ידי חשש יכול גם להשרות את התאנים בתוך מים ולראות שאין שם תולעים בתחתית הכלי במידה ויש אין לאכול את אותה התאנה במידה ואין אפשר לאוכלה


זכות גדולה לאכול ולברך על פירות הארץ ביחוד מפירות ארץ ישראל, וכתב הב"ח (או"ח סימן רח)  "כי באכילת פירותיה אנו ניזונים מקדושת השכינה ומטהרתה"


חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il