שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • הסוכה והסכך

אכילת פירות שנתלו לקישוט הסוכה

undefined

הרב מיכאל יומטוביאן

כ"ג אלול תשע"ז
שאלה
אנו תולים בסוכה פירות לקישוט, האם מותר במהלך החג לאכול מפירות אלו? האם יש הבדל בין שבת ויום טוב לחול המועד? ומה הדין ביום שמחת תורה?
תשובה
כל דבר שנתלה בסוכה על מנת לקשט ולנאות את הסוכה, הוקצה למצווה ואסור להשתמש בו בכל מהלך ימי החג! גם אם הפרי נפל, הוא אסור באכילה. ביום טוב ובשבת חול המועד, חוץ מהאיסור לאכול את הפרי, הוא גם מוקצה ואסור בטלטול. (תרלח ס"ב). גם ביום שמחת תורה הפרי מוקצה ואסור בטלטול, שהרי בערב החג חלה עדיין קדושה על הסוכה , ומתוך שהפרי הוקצה בערב החג נאסר לכל היום כולו, (תרסז א). יש אפשרות להתנות מראש שהקדושה לא תחול על הקישוטים בסוכה ובאופן זה יהיה מותר לאכול מהם כשרוצים. לפני כניסת החג יכול להתנות ולומר "אני מתנה שאוכל להשתמש בקישוטי הסוכה ולאכול מהפירות שתליתי לקישוט בכל עת שארצה" או יכול לומר איני בודל (כלומר איני מפריש עצמי מהם) מהקישוטים כל זמן בין השמשות" ובאופן זה יוכל לאכול מהפירות כשירצה בכך. אי אפשר להתנות שיאכל מהפירות אם הם יפלו, משום שתנאי זה אומר שכרגע תחול קדושה על הפירות ובעת נפילתם תיפקע הקדושה, וזה דבר שלא יכול להיות (עה"ש יא). אמנם תנאי זה, לאכול מהפירות כשיפלו, מועיל להתיר אכילת הפירות בשמיני עצרת, משום שביום זה אין בפירות קדושת סוכה והם אסורים רק מדין מוקצה, ותנאי זה, שמתנה להשתמש בהם כשיפלו, מועיל שהפירות לא יהיו מוקצה (תרלח מ"ב ס"ק ו). חשוב לציין שמותר לאכול מהפירות רק לאחר שהפרישו מהם תרומות ומעשרות כדין.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il