- שבת ומועדים
- שאלות כלליות
מה מסמל הסביבון והרעשן?
שאלה
מה המשותף ומה ההבדל בין הרעשן שמשתמשים בפורים לבין הסביבון שמשתמשים בחנוכה? מה מסמל כל אחד מהם? תודה
תשובה
שלום
לשני החגים שתקנו חכמים חנוכה ופורים. יש משחק אופייני לכל חג. בחג החנוכה סביבון ובפורים רעשן.
חכמי הדורות (טעמי המנהגים הוצאת אשכול עמוד שסח) מצאו ביטוי לסמל את החג באופן הפעולה ומקום ההפעלה של המשחק.
אם נתבונן נראה כי את סביבון מסובבים מלמעלה ואילו את רעשן מסובבים מלמטה ובזה בעצם טמון ההבדל בין המשחקים ובין החגים חנוכה ופורים.
את סביבון מסובבים מלמעלה – כיוון שהסיוע והתעוררות הייתה מלמעלה – מאת ה', לא הייתה עשייה משמעותית מלמטה – מצד העם למעט בני חשמונאי.
ואת הרעשן מסובבים מלמטה – כיוון שההתעוררות הייתה מלמטה – מצד העם על ידי שקראו צום ועצרה והתענו שלשת ימים לילה ויום לביטול הגזירה.
בספר 'נחלת יעקב' האיר באופן נוסף את ההבדל בין חנוכה ופורים, בפורים עיקר הפעולה היתה רוחנית (צום ותפילה) ועל כן מסובבים את הרעשן 'באוויר', לעומת חנוכה שעיקר הנס היה על ידי המלחמה הגשמית, ולכן מסובבים את הסביבות על הרצפה או על השולחן דווקא.
על פי סדר הדורות חנוכה היה כמה מאות שנים לאחר חג הפורים. חנוכה הוא החג האחרון שתקנו חז"ל לפי יציאת עם ישראל לגלות הארוכה. יש האומרים שהסביבון רומז ומחזק את העם בגלות הקשה. כפי שהסביבון מסתובב ונופל ושוב קם, כך גם בני ישראל בזמן הגלות מסתובב ממדינה למדינה ונופל וסובל, אך בכל פעם קם מחדש. כפי שזכינו לראות בתקופתינו.
יום טוב

שריפת ציפורנים עם פתילות החנוכה
הרב נועם דביר מייזלס | ג טבת תשפ"ב

שימוש בכוסות מוכנות עם שמן לאחר חנוכה
הרב נועם דביר מייזלס | ט טבת תשפ"ג
פירוש המילה חשמונאים
הרב רואי מרגלית | י"א טבת תשס"ה
סגולת הפתק בחנוכיה
כולל הלכה בית אל | ח טבת תשפ"ג
הרב חיים שריבר
ר"מ בישיבת בית אל ובישיבת בני צבי .
להחזיק תפילין בתפילה ובתור שמירה
ב שבט תשע"ד
סתם מצח
ב אייר תשע"ד
שאלה ממסכת בבא קמא
ד אייר תשע"ד
גמרא בבא מציעא דף לג ע"ב
י"א ניסן תשע"ד
מתי אומרים תיקון חצות ןלאה
הרב חגי לרר | י"ח מרחשון תש"פ

הלכות חודש סיון - על פי הרב מרדכי אליהו זצ"ל
הרב יצחק בן יוסף | כ"ה אייר תשע"ט

מה מברכים על לחמניות מאודות ("באן")
הרב עזריה אריאל | י"א אלול תשע"ט
כשרות פריים / Prime
הרבנות הראשית לישראל | ה סיון תשפ"ג
מזוזה לפתח רחב
הרב חיים שריבר | י"א סיון תשפ"ג
אמון עם ישראל בדברי המרגלים
הרב חיים שריבר | י"א סיון תשפ"ג

קריאת התורה במשך השבוע – מדוע בפרשה הבאה?
הרב שמואל אריאל | י"ג סיון תשפ"ג
