ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
גם הגר"ש עמאר יעביר שיחה בסופ"ש ההכנה לר"ה. שריינת מקום?
שאל את הרב נושאים שונים גדולי ישראל ורבנים

מניין לנו לדעת לאיזה רב להאמין

שאלה
איך נדע כיום לאיזה רב להאמין, הרי רב אחד יכול להגיד כך ורב אחד אחרת?
תשובה
בס"ד שלום רב, חז"ל במסכת אבות הדריכו 'עשה לך רב'. הדרכה זו אינה כוללת את ההחלטה מי צודק יותר. אלא הדרכה לכל לומד לקבל הדרכה מאדם הגדול ממנו בתורה ויראה. ולכן לא מוטל עליך להכריע במחלוקות, שהן דבר עתיק יומין בעם ישראל, אלא לבחור לך רב. וכעת השאלה היא – כיצד בוחרים רב? שאלה זו קשה אך ננסה לתת מעט כללים וכיוונים. ונתייחס בדברים לשני צדדים: הלכתי ומחשבתי. היסוד לתשובה נמצא בהבנה שאדם צריך ענווה בכדי לקבל תורה. איננו מחפשים רב שיאמר את אשר אנחנו חושבים, ואנו ניתן לו ציון, חלילה. אלא צריך לחפש רב שידריך אותנו בגדלות בדרכי עבודת ה' הכלליים והאישיים, וממנו נלמד. מבחינה הלכתית אם מדובר בעניין ציבורי – יש מושג של מרא דאתרא, דהיינו רב המקום או המוסד וכדומה. ובעניינים הנוגעים לכלל הציבור שתחת הנהגתו צריך לעשות על פי הוראותיו. מבחינה אישית – בעקרון צריך לבחור את הרב הגדול ביותר בחכמה ובמנין. חכמה נמדדת על פי הערכת תלמידי חכמים אותו, ומניין הוא לפי מספר תלמידים. וזאת בתנאי שהרב דומה בעיניך למלאך ה' – היינו שהוא מרומם אותך ביראת שמים, אהבת ה' ודקדוק בהלכה. לפעמים בוחרים רב לפי רמת הנגישות לדבריו, הן דרך ספריו והן באופן אישי כטלפון. עם זאת, שיש חשיבות גדולה שיהיה לאדם רב שיוכל ללכת אליו וללמוד ממנו באופן ישיר, לא רק דרך אמצעים טכנולוגיים וכדומה. וגם כאן נחזור על המובן מאליו, שהכללים הקודמים, גדלות בתורה ויראת שמים, תקפים. מבחינה מחשבתית – הכללים תקפים במידת מה גם לכאן, אלא שכמובן העקרון החשוב הוא עניין 'דומה עליך למלאך ה' ' – היחס כלפי התורה והמצוות הנבנה מכוח הדרכת הרב. יתכן ואדם יחליט בשלב כלשהו בחיים ללמוד אצל רב אחר ולקבל את פסיקתו, ויתכן שזה בסדר (תלוי בנסיבות), ובלבד שלא יזרוק אבן לבור ממנו שתה. בברכה,
עוד בנושא גדולי ישראל ורבנים

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il