שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ימי הזיכרון והעצמאות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
אני מצטער על ההתרעה הקצרה אולם השאלות עלו לי רק אמש- בשבת. א) האם ספרדי הנוהג בהלכות הפרט ע"פ הרב עובדיה יוסף, ובהלכות הכלל ע"פ הרב, צריך לנהוג כמנהג הרב יוסף- ולאמר הלל בלא ברכה, או לנהוג כמנהג הרבנות הראשית- ולאמר בברכה. ב) הרב כותב שהמדינה היא קיום מצוות ירושת הארץ ע"פ הרמב"ן. אולם הרי מבחינת החוק מלבד ההכרזה של בן-גוריון על "הקמת מדינה יהודית" אין משמעות לעניין זה (לא מבחינת קיום המצוות אלא מבחינת השלטון!) וכל אזרח באשר הוא אזרח יכול להיבחר לשלטון. אין מבחינה חוקית חובה שמושכות השלטון קרי- שרים וראשי הממשלה, יהיו בידיים יהודיות. והראיה חברי הכנסת הערביים. אומנם כרגע השילטון יהודי ברובו אולם זאת רק עקב היותנו רוב! לו יצוייר שהרוב במדינה יהיה נוכרי- השילטון יהיה נוכרי!
תשובה
יש להודות לד' בהלל על שהביאנו לארץ ישראל ושחרר אותנו מעול גויים ועל ידי כך נפתחו שערי הארץ בפני כל יהודי וכעת חלק גדול מהעם היהודי בארץ ומרכז התורה חזר לארץ וכל זה בזכות אותו יום שבו הוקמה המדינה. על כן עלינו להודות מאד מאד לד' אלקינו על השלב הגדול הזה של גאולה. הוויכוח על הברכה בהלל הוא מבטא את היחס לגודל הטובה שד' עשה לנו. האם אנו יודעים להודות על החסד הגדול הזה על קידוש ד' הגדול הזה לעיני כל העמים. כאשר היינו בארצות הגולה שם ד' היה מחולל שאמרו הגויים כאילו אין יכולת לד' להוציא את עמו מהגלות כפי שאומר הנביא יחזקאל בפרק ל"ו. וכעת אין עוד חילול ד' אלא חוזר קידוש ד' על ידי תקומת מדינת ישראל. ועל זה עלינו להודות הודאה שלימה. אילו הרבנים שאומרים לא לומר את הברכה היו מאד מודים לד' בלי הברכה וכל הדיון היה אם להגיד את הברכה או לא אזי לא הייתי מביע את דעתי בין הרים הגדולים.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il