- הלכה
- קריאת התורה
הצבעה זרת הקטנה בהגבהת ספר תורה
שאלה
בבתי כנסת אשכנזיים רווח המנהג שהמתפללים מצביעים בזרת (האצבע הקטנה שביד) על הכתוב בס"ת בעת הגבהתו. כך נוהגים כל הנוכחים באופן גורף!
לא מצאתי לזה כל סימוכין - לא בספרי הלכה ולא בספרי מנהגים.
א"כ, אני מבקש לדעת מהו המקור למנהג התמוה והמשונה הזה, שהרי הצבעה היא תמיד באצבע, זו שסמוכה לאגודל. (ואפילו השם לפעולת ההצבעה נובע משם האצבע, שבה מצביעים). האם אין "פחיתות" בכך שמשתמשים באצבע הקטנה ביותר, (שאין לה שימוש רב בעבודה, באחיזה ובכתיבה), כחיווי לדבר ה’ בתורה?
האם זה מעוגן בהלכה?
האם "מנהג-ישראל - דין" גם בזה?
תשובה
עד כמה שזכור לי זה על פי החוכמה הפנימית, בתורת הנגלה אין לזה מקור עד כמה שידוע לי. בכל אופן זה לא מעיקרי האמונה להצביע באצבע הזאת או באצבע השניה. יש עניין להצביע – משום חביבות המצווה מצביעים עם האצבע, מורים, אבל זה לא לעיכובא. לא ידוע לי שיש בזה עניין של "מנהג ישראל".
אמירת פסוקים לפני קריאת הפרשה
הרב רואי מרגלית | ט"ו שבט תשפ"א

האם חבר של גויה בתהליכי גיור יכול לעלות לתורה?
הרה"ג יעקב אריאל | כ תמוז תשפ"ב
תשלום לבעל קורא בתלוש
הרב משה ליב הכהן הלברשטט | י"ט מרחשון תשפ"ב
טעות בספר תורה
הרב רואי מרגלית | ב אב תשס"ה

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

’גרטל’ בתפילה
ל שבט תשס"ב

יחס אמוני לפיגועים
ו אדר תשס"ב

נקמה בגויים
ו אדר תשס"ב

כלי זכוכית/פלסטיק לבשר וחלב
ו אדר תשס"ב

אכילת כבד, מוח ולב
הרב דוד חי הכהן | כ"ג מרחשון תשע"ג
שומרים הפקד לעירך כל היום וכל הלילה
הרב בנימין במברגר | ט"ו אלול תשס"ט

שווי כתובה היום
כולל דיינות פסגות | ה אב תשע"א

אכילת צלפים
מכון התורה והארץ | כ תמוז תשע"א
הפרשת תרומות ומעשרות על פירות שניתנות לחיות?
הרבנות הראשית לישראל | ו שבט תשפ"ג
האם משחת ידיים נחשבת חציצה לנטילת ידיים?
כולל הלכה בית אל | ד שבט תשפ"ג
