- משפחה, ציבור וחברה
- שאלות כלליות
שיער באשה
שאלה
האם יש טעם למה חייבה התורה לאשה נשואה לכסות שערה?
ואם התשובה היא "הרהור" שהיא כבר לא בתולה ויודעת כבר ענין נישואין, למה מותרת בפאה שלרוב הם יותר יפות משערה עצמה?
ומה בקשר לבחורות בוגרות שיודע להם ענין נישואין (ובימינו הם רוב המכריע), האם נחייבם מדין לכסות ראשם?
תשובה
שלום רב:
בפשטות מכיון שיסור אשת איש חמור יותר החמירו בו יותר מאשר פנויה. ויש שאמרו שחיוב כיסוי הרא"ש בא כתוצאה מחטא חווה שהכשילה את בעלה . לכן חייבו רק אישה נשואה שיש לה בעל. אולם בהסברת הדברים אי לראות בכיסוי הראש עונש ח"ו. כיסי הרא"ש הוא תוספת צניעות ומעין עטרה לאישה. את העטרה הזאת חייבו רק נשים חשובות שיש להם בעל. אישה כחלק מכך שהיא נהית מיוחדת לבעלה היא מוסיפה צניעות בכך שהיא מצניעה את עצמה מול האחרים כך נוצר קשר חזק יותר עם בעלה.
ועוד יש להטעים שהרי אחרי הנישואין אישה צריכה להתגלות בפני בעלה ולא להתבייש ממנו. אולם כדי שלא יפגע מידת צניעותה באופן כללי הוסיפו צניעות כלפי אחרים.
בנוגע לפאה באמת רבים מהפוסקים אסרו מכיון שיש בפאה יתר הרהור. אולם רבים שגם התירו ואמרו שהאיסור רק אם מדובר על שער שהוא כמו גוף האישה והוא מעורר לערווה. עצם הידיעה שהשער אינו של האישה אלא הוא רק כבגד על ראשה של האישה מוריד את מחשבת הרהור העבירה.
כל טוב

עיסוי
הרב יאיר וסרטיל | ט"ו מרחשון תשע"ה

איסור הסתכלות בנשים
הרב ש. יוסף וייצן | ל ניסן תשע"א

חזרה בתשובה על מראות והרהורים
הרב נועם דביר מייזלס | ה תשרי תשפ"ג

ללכת עם שיער פזור
הרה"ג דוב ליאור | כ"ג אדר תש"ע

הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.

מה עושים עם רב שמעשן בשעור תורה
ז סיון תשס"ה

חשיבות לימוד אמונה
כ"ח אייר תשס"ה

כניסה לאתרים שליליים
ט"ז אייר תשס"ג

בעיות כשרות בבית ההורים
י סיון תשס"ה
ישיבת שבעה בחול המועד ובחנוכה
הרב בנימין במברגר | י"ז אלול תשס"ח
גילוח בחול המועד
הרב אליעזר מלמד | כ"ג ניסן תשס"ז
ק"ש שעל המיטה בסוכות
הרב רואי מרגלית | ה מרחשון תשס"ה
גילוח בחול המועד
הרב אליעזר מלמד | כ"ג ניסן תשס"ז

ארבעת המינים בסוכות.
הרב יצחק בן יוסף | י"ז תשרי תשפ"ד

דיני צניעות לפני חתונה
הרב עזריה אריאל | ט"ז תשרי תשפ"ד

סוכה תפוסה במסעדה
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ז תשרי תשפ"ד
