ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב תורה, מחשבה ומוסר תורה שבכתב ושבעל פה

חלוקת התורה לפרקים

הרב רפאל וסרטילח אלול תשע"ג
571
שאלה
שמעתי בשיעור תורה שחלוקת התורה לפרקים נעשתה ע"י נוצרי. א. האם אפשר להרחיב על כך? ב. מדוע אנו "סומכים" על חלוקה של אינו יהודי?
תשובה
לשואל שלום, משה רבינו תיקן את קריאת התורה בשבתות. החלוקה היהודית לסדרים היא בעצם סדר הקריאה בתורה בשבתות כפי שנהגו בארץ ישראל. במנהג זה סיימו את התורה במשך 3 שנים. [המנהג שאנו נוהגים היום לחלק את התורה ל- 54 סדרות = פרשות שבוע, ולסיים את התורה בשנה אחת, הוא מנהג הקריאה של בבל] באותם ימים ההפניה למציאת פסוק היתה במשפט בסגנון: כמו שכתוב בפרשת המוספים / המועדות וכדו'. אפשר לראות הפניות בסגנון זה גם בפירוש רש"י לתורה. הצורך לחלק את התנ"ך ליחידות קטנות ולמספר כל יחידה נולד אצל הנוצרים. בתקופת ימי הביניים הם נהגו לערוך עימותים עם היהודים על מנת להוכיח את אמונתם ולנסות לשכנע יהודים להמיר את דתם. כדי שידעו הכמרים למצוא את הפסוק הדרוש לדרשותיהם, חילקו את הוולגאטה (התרגום הרומי של התנ"ך) לספרים ולפרקים. חלוקה זו נעשתה על ידי הקרדינאל הספרדי הוגו די ס"ט קארי (4421) ולדעת אחרים הייתה חלוקה זו מעשה ידי הבישוף מקנטבורי, סטיפן לאנגטון. על יסוד חלוקה זו חיבר הכומר פרא ארלוטי את הקונקורדנציה לתנ"ך בשפה הרומית. כבר בראשית הופעתה של קונקורדאנציה זו התחילו גם היהודים להשתמש בה ובויכוחיהם עם הנוצרים נסתייעו גם הם בספר-עזר זה כדי לסתור את טענותיהם. עם הזמן חדרה חלוקה נוצרית זו לבית ישראל גם בספרי התנ"ך עצמם. מדפיסי התנ"ך ומגיהיו החלו להשתמש בחלוקה זו כדבר המובן מאליו. יש מקומות בהם בולט הדבר שהחלוקה הנוצרית מתנגדת לחלוקה היהודית. ראה דוגמאות לכך בהקדמה לתנ"ך קורן. הוצאת קורן היתה הראשונה לשנות את החלוקה והעימוד, ולהשיב את החלוקה לפי המסורת היהודית. מאוחר יותר יצא תנ"ך על פי כתר ארם צובא (בהוצאת מוסד הרב קוק ובעריכת הרב מרדכי ברויאר). בשני תנ"כים אלה מופיעה החלוקה היהודית שעל פי המסורה ועמה החלוקה הנוצרית. לאחרונה ראה אור חומש חדש המחולק אך ורק לפי החלוקה היהודית, ושמו "שיבה לבצרון". בברכה נאמנה
עוד בנושא תורה שבכתב ושבעל פה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il