ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

ההלכות הבסיסיות של סוכה וארבעת המינים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ג תשרי תשע"ה

ההלכות הבסיסיות של סוכה וארבעת המינים


הרה"ג דוב ליאור

שאלה:
מהם ההלכות הבסיסיות של סוכה ושל ארבעת המינים?

תשובה:
סוכה - צריך להקפיד קודם כל לבנות דפנות ואז סכך. הדפנות צריכות להיות חזקות ויציבות ולא לזוז ברוח. סכך- או ענפי אילן או מחצלת (שלא משמשת לשכיבה). יש שמשעינים את הסכך על משהו שלא מקבל טומאה ויש שמקפידים להיזהר על כך. צריך לדעת שלפי השו"ע מותר לכתחילה להשעין על דבר שלא ראוי לסיכוך, אך הוא גם מביא דעה שאוסרת (הר"ן). המ"ב מביא אחרונים שמחמירים. ופוסק שאם אינו יכול להחמיר- יעשה כך אך לא לכתחילה. ערוך השולחן מביא ירושלמי שלא חושש כלל מכך, ומסיים למה לנו להחמיר?
למעשה: ספרדים- לא מחמירים. אשכנזים- מ"ב צריך להחמיר. ערוך השולחן לא להחמיר.

כל אחד ואחד צריך להשתדל שתהיה לו אפשרות לישון בסוכה. בארץ האקלים טוב, וכל אחד צריך לבנות כדי שיהיה לו היכן לישון וזה יותר חשוב מהאכילה. מחוץ לסוכה מותר לאכול פירות וירקות אך מזונות לא לאכול מחוץ לסוכה.

ארבעת המינים: הדס- משולש. לפחות שלושה טפחים. לפחות 24 ס"מ ר' חיים נאה.
ערבה- לפחות 3 טפחים.
אתרוג- לגבי אתרוג מורכב (שהיה מושרש עם עץ אחר, לדוג' לימון) יש להיזהר, מרן הרב קוק חיבר על כך ספר בשם פרי עץ הדר ושם הוא מברר את סיבת פסולם של אתרוגים מורכבים. גדולי ישראל פסלו אתרוג כזה כי זה לא המין שאליו התכוונה התורה, וגם החזו"א פסק שאסור וכן ערוך השולחן. נכון שמורכב יותר יפה, אך להקפיד לקנות לא מורכב. לאתרוג אמיתי יש בליטות והעוקץ שקוע בתוך הגומא, לעומת אתרוג מורכב שהעוקץ בחוץ. אם חותכים את הפרי המורכב כמעט ואין לו מוהל סביב לגרעיני הפרי, לעומת האמיתי שהוא כמעט לגמרי יבש עד הגרעינים.

שוכתב משו"ת טלפוני

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il