שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות פרטיות בסוגיות שונות

תקנת השבים

undefined

הרב חיים שרייבר

כ"ד תשרי תשע"ו
שאלה
מועדים לשמחה! בב’’ק סו. יש מחלוקת בין רבה לר’ יוסף לגבי קנין ביאוש. למה רבה מקשר את תקנת השבים ליאוש? האם בלי יאוש אין תקנת השבים? ולמה ר’ יוסף חולק? הרי תקנת השבים היא משנה מפורשת בגיטין נה.! תודה רבה מראש.
תשובה
שלום מהלך הגמרא הוא כדלקמן: רבה ורב יוסף נחלקו האן יאוש קונה לגזלן או לא. אביי הקשה על רב יוסף מהמשנה עורות של בעל הבית שיאוש קונה ולאחר דיון בגמרא יישב רב יוסף את הקושיא ואמר ששינוי שם שנעשה לעור שעד עתה נקרא עור וכעת הוא נקרא אברזין (=עיצבא) נחשב כשינוי מעשה ומועיל לקנות את הגזילה. כעת הקשתה הגמרא על רב יוסף ששינוי השם אינו מועיל ממשנת מריש הגזול שללא תקנת השבים הקורה היתה חוזרת לבעליה אף על פי שנשתנה שמה מ"קורה" ל"גג". א"כ הדיון כעת הוא האם שינוי השם נחשב כשינוי לענין גזילה ללא קשר לשאלה אם יאוש קונה. כמו כן רב יוסף לא נחלק על המושג תקנת השבים אלא שהקשו עליו ממשנה מריש הגזול להוכיח ששינוי שם לא נחשב לשינוי. יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il