שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • הדלקת נרות

הדלקת נר חנוכה באולם

undefined

הרב חיים שרייבר

י"א כסלו תשע"ו
שאלה
חבר שלי מתכנן מסיבת הודיה בחנוכה, הוא מתכנן להדליק נר חנוכה באולם. חשבתי להציע לו רעיון, שתהיה באולם תפילת ערבית ואז הוא יוכל להדליק נר חנוכה באולם. חוץ מזה, במידה ולא מתאפשר להדליק נר בברכה - האם הוא יכול להדליק לפני תחילת האירוע ללא ברכה, שיהיו נרות דלוקים באולם?
תשובה
שלום כדאי ורצוי להדר בפרסום הנס ולהדליק חנוכיה בכל מקום שמתאספים בו אנשים בלילות החנוכה, כגון בחתונה, מסיבות חנוכה ושאר שמחות. רוב פוסקי דורנו נקטו שאין לברך על הדלקת נרות שנעשית באירועים אלו, מפני שרק בבית הכנסת נהגו להדליק נרות בברכה. במקום שמתפללים ערבית, כתבו מספר פוסקים (הרב מרדכי אליהו והרב עובדיה יוסף זצ"ל) שניתן לסמוך ולברך. כפי שפתחנו פעמים רבות פרסום הנס במסיבות אלה גדול ביותר, מהקהל הרב הנוהר לשם. במעמד זה נוכחים אנשים רבים שלא הדליקו נרות בביתם, ואף אם ההדלקה תעשה ללא ברכה כדאי להסביר את ענין הנס ומשמעות המצוה ובכך ימי החנוכה יוכלו לחולל שינוי רוחני בקרב כל הציבור, בבחינת בימים ההם ובזמן הזה. הרחבה: רבים הם האוסרים לברך: שו"ת שבט הלוי (ח"ד סימן ס"ה), שו"ת אז נדברו (חלק ו' סי' ע"ה) בשם הרב שלמה זלמן אוירבך, שו"ת מנחת יצחק (ח"ו סי' ס"ה אות ג'), שו"ת ציץ אליעזר (חט"ו סימן ל'). מנגד בספר משנת יעקב להגר"י רוזנטל (בהל' חנוכה עמוד ר"ס) כתב לברך וכן דעת הגר"ש ישראלי (מקראי קודש לרב הררי פרק י', הערה כ"ד). וכמפורסם זהו מנהג חסידי חב"ד בהדלקתם ברחובות הערים. כפי שציינו הרב מרדכי אליהו (הובא בספר מקראי קודש לרב הררי פרק י' הערה כ"ד) והרב עובדיה יוסף (שו"ת יביע אומר ח"ז סי' נ"ז) כתבו שאם יתפללו במקום הכינוס ערבית ניתן לסמוך ולברך על הדלקת הנרות כיון שאותו מקום יחשב במידה מסוימת כבית כנסת, וממילא יוכלו להדליק בו בברכה כמנהג. אם יש באותה התאספות גם אנשים חילונים שאולי לא הדליקו נרות בביתם, ישנה חשיבות מרובה להדליק שם נרות ולהסביר את נס ימי החנוכה ובכך לפרסם את הנס בקרב רבים. יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il