- מדורים
- ענג שבת
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
גליון מס' 1042
ממדבר צין עד רחוב לבוא חמת
ממדבר צין עד רחוב לבוא חמת
אם הכוונה לישוב רחוב שבעמק בית שאן, הרי שהדרך שהלכו בה היא דרך המלך שמקבילה לירדן. דרך זו שימשה למעבר בארץ ללא צורך לצלוח את הנחלים הנשפכים לים התיכון (נחל שורק, הירקון, אלכסנדר וקישון). כשראו תושבי רחוב של תקופת התלמוד שיושבים הם על אם הדרך המובילה לסוסיתא שבמזרח הכנרת, לנווה שבטרכון שבסוריה, לצור או לקיסריה שעל חוף הים התיכון, ריצפו את בית הכנסת שלהם בפסיפס המהווה את הכתובת הארוכה ביותר שנמצאה בארץ, ובה פירוט מה מותר לאכול באותם מקומות ומה אסור. די דומה לשלט הגדול הניצב בשער המושב שדמות-מחולה שבעמק הירדן, המודיע לעוברים ולשבים מתי הם זמני התפילות ביישוב. שירות חשוב לנוסעים בדרכים.
הנוסע בעמק בית שאן יוכל להבחין בתל בין המושב רחוב לבין הקיבוץ עין-הנצי"ב, ממזרח לכביש. סמוך לכביש קיים שטח מגודר, וזהו המקום שבו נמצאה רצפת הפסיפס הנ"ל, שהועברה בשלימותה למוזיאון ישראל. רפליקה שלה הורכבה בפתח בית הכנסת של הקיבוץ עין-הנצי"ב, שבשדותיו נמצא בית הכנסת של רחוב.
ומדוע רחוק כל כך בית הכנסת מהתל עצמו, ששם שכן היישוב רחוב? כך נהגו קדמונינו, שבית הכנסת שלהם היה מחוץ ליישוב, ולכן אנחנו אומרים בלילות שבת "ברכה מעין שבע", כדי לאפשר גם למאחרים לסיים את תפילתם, ולא להסתכן בדרכם חזרה ליישוב.
יוסי דוד (מורה דרך מוסמך) yossi.adi@gmail.com
אם הכוונה לישוב רחוב שבעמק בית שאן, הרי שהדרך שהלכו בה היא דרך המלך שמקבילה לירדן. דרך זו שימשה למעבר בארץ ללא צורך לצלוח את הנחלים הנשפכים לים התיכון (נחל שורק, הירקון, אלכסנדר וקישון). כשראו תושבי רחוב של תקופת התלמוד שיושבים הם על אם הדרך המובילה לסוסיתא שבמזרח הכנרת, לנווה שבטרכון שבסוריה, לצור או לקיסריה שעל חוף הים התיכון, ריצפו את בית הכנסת שלהם בפסיפס המהווה את הכתובת הארוכה ביותר שנמצאה בארץ, ובה פירוט מה מותר לאכול באותם מקומות ומה אסור. די דומה לשלט הגדול הניצב בשער המושב שדמות-מחולה שבעמק הירדן, המודיע לעוברים ולשבים מתי הם זמני התפילות ביישוב. שירות חשוב לנוסעים בדרכים.
הנוסע בעמק בית שאן יוכל להבחין בתל בין המושב רחוב לבין הקיבוץ עין-הנצי"ב, ממזרח לכביש. סמוך לכביש קיים שטח מגודר, וזהו המקום שבו נמצאה רצפת הפסיפס הנ"ל, שהועברה בשלימותה למוזיאון ישראל. רפליקה שלה הורכבה בפתח בית הכנסת של הקיבוץ עין-הנצי"ב, שבשדותיו נמצא בית הכנסת של רחוב.
ומדוע רחוק כל כך בית הכנסת מהתל עצמו, ששם שכן היישוב רחוב? כך נהגו קדמונינו, שבית הכנסת שלהם היה מחוץ ליישוב, ולכן אנחנו אומרים בלילות שבת "ברכה מעין שבע", כדי לאפשר גם למאחרים לסיים את תפילתם, ולא להסתכן בדרכם חזרה ליישוב.
יוסי דוד (מורה דרך מוסמך) yossi.adi@gmail.com

ענג שבת (270)
הרב בועז הוטרר
5 - החזק הוא הרפה
6 - ממדבר צין עד רחוב לבוא חמת
7 - עונג שבת פרשות שלח קרח
טען עוד

ענג שבת כי תשא-ויקהל-פקודי
רבנים שונים | י"ט אדר תשפ"א

"מזמור שיר ליום השבת"
גליון 1042
הרב צבי שביט (שטרן) | סיון תשע"א

עונג שבת חג הפסח ופרשת אחרי מות תשפ"ב
גליון מספר 1307
רבנים שונים | ניסן תשפ"ב

עונג שבת צו- שמיני
גליון מס' 1111
רבנים שונים | אדר תשע"ד
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
"עין במר בוכה ולב שמח"
דיני פרשת זכור
הלכות יום טוב שחל במוצאי שבת
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
קילוף פירות וירקות בשבת
למה ללמוד גמרא?
למה באנו לעולם הזה?
הקשר אל ה' – תפילה
תיקון ימי השובבי"ם
מה המשמעות הנחת תפילין?
הכשרת המטבח לפסח
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשפ
הדלקת נרות שבת
הרב אליעזר מלמד | שבט תשע"א

סדר הדלקת נרות לשבת
הסידור המהיר
חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִילּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
הרב איתן מינקוב | ניסן תשפ"ג
הגדה של פסח - ורחץ
עולת ראי"ה פסח - שיעור 4
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ב אדר תשפ"ג
