- מדורים
- ענג שבת
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
גליון מס' 1042
ממדבר צין עד רחוב לבוא חמת
ממדבר צין עד רחוב לבוא חמת
אם הכוונה לישוב רחוב שבעמק בית שאן, הרי שהדרך שהלכו בה היא דרך המלך שמקבילה לירדן. דרך זו שימשה למעבר בארץ ללא צורך לצלוח את הנחלים הנשפכים לים התיכון (נחל שורק, הירקון, אלכסנדר וקישון). כשראו תושבי רחוב של תקופת התלמוד שיושבים הם על אם הדרך המובילה לסוסיתא שבמזרח הכנרת, לנווה שבטרכון שבסוריה, לצור או לקיסריה שעל חוף הים התיכון, ריצפו את בית הכנסת שלהם בפסיפס המהווה את הכתובת הארוכה ביותר שנמצאה בארץ, ובה פירוט מה מותר לאכול באותם מקומות ומה אסור. די דומה לשלט הגדול הניצב בשער המושב שדמות-מחולה שבעמק הירדן, המודיע לעוברים ולשבים מתי הם זמני התפילות ביישוב. שירות חשוב לנוסעים בדרכים.
הנוסע בעמק בית שאן יוכל להבחין בתל בין המושב רחוב לבין הקיבוץ עין-הנצי"ב, ממזרח לכביש. סמוך לכביש קיים שטח מגודר, וזהו המקום שבו נמצאה רצפת הפסיפס הנ"ל, שהועברה בשלימותה למוזיאון ישראל. רפליקה שלה הורכבה בפתח בית הכנסת של הקיבוץ עין-הנצי"ב, שבשדותיו נמצא בית הכנסת של רחוב.
ומדוע רחוק כל כך בית הכנסת מהתל עצמו, ששם שכן היישוב רחוב? כך נהגו קדמונינו, שבית הכנסת שלהם היה מחוץ ליישוב, ולכן אנחנו אומרים בלילות שבת "ברכה מעין שבע", כדי לאפשר גם למאחרים לסיים את תפילתם, ולא להסתכן בדרכם חזרה ליישוב.
יוסי דוד (מורה דרך מוסמך) yossi.adi@gmail.com
אם הכוונה לישוב רחוב שבעמק בית שאן, הרי שהדרך שהלכו בה היא דרך המלך שמקבילה לירדן. דרך זו שימשה למעבר בארץ ללא צורך לצלוח את הנחלים הנשפכים לים התיכון (נחל שורק, הירקון, אלכסנדר וקישון). כשראו תושבי רחוב של תקופת התלמוד שיושבים הם על אם הדרך המובילה לסוסיתא שבמזרח הכנרת, לנווה שבטרכון שבסוריה, לצור או לקיסריה שעל חוף הים התיכון, ריצפו את בית הכנסת שלהם בפסיפס המהווה את הכתובת הארוכה ביותר שנמצאה בארץ, ובה פירוט מה מותר לאכול באותם מקומות ומה אסור. די דומה לשלט הגדול הניצב בשער המושב שדמות-מחולה שבעמק הירדן, המודיע לעוברים ולשבים מתי הם זמני התפילות ביישוב. שירות חשוב לנוסעים בדרכים.
הנוסע בעמק בית שאן יוכל להבחין בתל בין המושב רחוב לבין הקיבוץ עין-הנצי"ב, ממזרח לכביש. סמוך לכביש קיים שטח מגודר, וזהו המקום שבו נמצאה רצפת הפסיפס הנ"ל, שהועברה בשלימותה למוזיאון ישראל. רפליקה שלה הורכבה בפתח בית הכנסת של הקיבוץ עין-הנצי"ב, שבשדותיו נמצא בית הכנסת של רחוב.
ומדוע רחוק כל כך בית הכנסת מהתל עצמו, ששם שכן היישוב רחוב? כך נהגו קדמונינו, שבית הכנסת שלהם היה מחוץ ליישוב, ולכן אנחנו אומרים בלילות שבת "ברכה מעין שבע", כדי לאפשר גם למאחרים לסיים את תפילתם, ולא להסתכן בדרכם חזרה ליישוב.
יוסי דוד (מורה דרך מוסמך) yossi.adi@gmail.com

ענג שבת (270)
הרב בועז הוטרר
5 - החזק הוא הרפה
6 - ממדבר צין עד רחוב לבוא חמת
7 - עונג שבת פרשות שלח קרח
טען עוד

עונג שבת דברים ואתחנן תשע"ט
רבנים שונים | אב תשע"ט

החזק הוא הרפה
גליון מס' 1042
הרב דר' דניאל מלאך | סיון תשע"א

ענג שבת פרשות נשא בהעלותך
רבנים שונים | סיון תשפ"א

עונג שבת פרשות יתרו משפטים תשפ"ב
גליון מספר 1301
רבנים שונים | שבט תשפ"ב
מה המשמעות הנחת תפילין?
תיקון ימי השובבי"ם
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
קילוף פירות וירקות בשבת
הנאה ממעשה שבת
איך ללמוד אמונה?
דיני פלסטר בשבת
למה ללמוד גמרא?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
עירוב תבשילין

כנגד ארבעה בנים דברה תורה
הרב דוד דב לבנון | התשס"ד
סגולותיו של חודש ניסן
הרב דב בערל וויין | ניסן תש"ע
חודש ניסן - חודש ההתחדשות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ג
הכשרת המטבח לפסח
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשפ
ביטול חמץ והשבתתו
שיעור בעיון לפסח
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח אדר תשפ"ג
ראשית כפול שלוש
שיעור 16 - פרק ג' (סיום)
הרב בן ציון אוריאל | כ"ו אדר תשפ"ג
