- מדורים
- ענג שבת
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
עלון מס' 1049
"בבוא כל ישראל לראות את פני ה'"
אנו עומדים על שפת בריכת השילוח, לאחר שצעדנו במי מעיין הגיחון הקרירים לאורך יותר מחצי קילומטר. בריכה מפוארת זו נחשפה באקראי בתחתית גבעת עיר דוד, בצומת מפגש הנחלים הקדרון ו"הגיא. הורדוס שיפץ בריכה זו כ- 700 שנה לאחר שחזקיהו המלך הזרים אליה את מי המעיין דרך בטן ההר כחלק מההכנות למצור האשורי.
חזקיהו המלך סתם את מי הגיחון [המעיין] בימי הבית הראשון והמים זרמו בנקבה בכח המשיכה אל הבריכה המוגנת בתוך העיר המוקפת חומה. מקור המים המרכזי בימי הבית השני הוא [בריכת] השילוח. המקום היה מרכזי מאוד ולכן הורדוס דאג לשכלל ולפאר מתחם זה. ארועים והתכנסויות מגוונים קרו שם. עולי הרגל יכלו לטבול או לשתות ולהשקות את בהמותיהם לאחר המסע הארוך. יתכן ועסקים הושלמו ושידוכים נרקמו על מדרגות הבריכה עליהן ישבו החוגגים.
כדי להביא מים לצורך מי החטאת שהכילו את אפר פרה אדומה ירדו אל השילוח בצורה מיוחדת כדי להמנע מכל טומאת מת (פרה ג, ב).
בכל יום מימי חג הסוכות, ירדו עם כלי זהב מהר הבית והעיר העליונה, כדי למלא מים מן השילוח ולנסך אותם על המזבח. הדבר לא נעשה בצנעא! זה היה השלב הראשון בשמחת בית השואבה שנמשכה אל תוך לילה ושוב למחרת בבוקר ללא הפוגה (סוכה נג].
המשנה מספרת שהתהלוכה הגיעה אל שער המים [סוכה ד,ט] שנמצא במקדש לאחר שהשואבים שאבו מים בששון ממעיני הישועה. לא מובן כיצד הגיעו מן הבריכה אל הר הבית? זו עליה לא פשוטה וכברת דרך של יותר מחצי קילומטר! לאחרונה נפתח בגן הלאומי עיר דוד הרחוב המפואר לכל אורכו, שהוביל את החוגגים ממתחם בריכת השילוח עד מדרגות הכניסה להר הבית - מן הבריכה ועד לאבני הכותל המערבי.
חזקיהו המלך סתם את מי הגיחון [המעיין] בימי הבית הראשון והמים זרמו בנקבה בכח המשיכה אל הבריכה המוגנת בתוך העיר המוקפת חומה. מקור המים המרכזי בימי הבית השני הוא [בריכת] השילוח. המקום היה מרכזי מאוד ולכן הורדוס דאג לשכלל ולפאר מתחם זה. ארועים והתכנסויות מגוונים קרו שם. עולי הרגל יכלו לטבול או לשתות ולהשקות את בהמותיהם לאחר המסע הארוך. יתכן ועסקים הושלמו ושידוכים נרקמו על מדרגות הבריכה עליהן ישבו החוגגים.
כדי להביא מים לצורך מי החטאת שהכילו את אפר פרה אדומה ירדו אל השילוח בצורה מיוחדת כדי להמנע מכל טומאת מת (פרה ג, ב).
בכל יום מימי חג הסוכות, ירדו עם כלי זהב מהר הבית והעיר העליונה, כדי למלא מים מן השילוח ולנסך אותם על המזבח. הדבר לא נעשה בצנעא! זה היה השלב הראשון בשמחת בית השואבה שנמשכה אל תוך לילה ושוב למחרת בבוקר ללא הפוגה (סוכה נג].
המשנה מספרת שהתהלוכה הגיעה אל שער המים [סוכה ד,ט] שנמצא במקדש לאחר שהשואבים שאבו מים בששון ממעיני הישועה. לא מובן כיצד הגיעו מן הבריכה אל הר הבית? זו עליה לא פשוטה וכברת דרך של יותר מחצי קילומטר! לאחרונה נפתח בגן הלאומי עיר דוד הרחוב המפואר לכל אורכו, שהוביל את החוגגים ממתחם בריכת השילוח עד מדרגות הכניסה להר הבית - מן הבריכה ועד לאבני הכותל המערבי.

ענג שבת (270)
הרב אורי סדן
48 - דיני השבוע ומנהגיו פרשת נצבים - וילך
49 - "בבוא כל ישראל לראות את פני ה'"
50 - עונג שבת פרשת ניצבים וילך
טען עוד

עונג שבת פרשות וירא- לךלך תשפ"ג
רבנים שונים | חשוון תשפ"ג

עשיית הישר והטוב
עלון מס' 1046
הרב שמואל דב רוזנברג | אב תשע"א

עונג שבת פרשות בראשית -נח תשפ"ג
רבנים שונים | תשרי תשפ"ג

בהר בחוקותי- במדבר- חג שבועות
רבנים שונים | אייר תשפ"א
איך ללמוד גמרא?
איך מוסרים את הנפש בימינו?
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
תיקון ימי השובבי"ם
דיני פרשת זכור
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
למה שמחים כבר משנכנס אדר?
עבודת ה' לחופש
דיני פלסטר בשבת

על קמצא ובר קמצא ומה שביניהם
מערך ללימוד עצמי לקראת ט' באב
הרב יוני לביא | תמוז תשס"ז

על קמצא ובר קמצא ומה שביניהם
מערך ללימוד עצמי לקראת ט' באב
הרב יוני לביא | תמוז תשס"ז

הלכות פסח
מתוך 'קול צופייך' גיליון 396
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אדר תשס"ז
