יראה אמיתית באה מהאהבה ולכן התורה העידה - "אברהם הוליד את יצחק".
ברכת יעקב היא שבכל יום הקב"ה יתן את הצריך עתה בהתחדשות תמידית.
עבדות עשיו ליעקב היא זכותו והשלמתו של עשיו.
במתנת השבת ניתנה לישראל גם היכולת לקבל את השבת.
"ויתן לך האלוקים" - ברכת יעקב היא הנתינה מהקב"ה והדבקות בו.
רצון יצחק היה לברך במידת הדין, אך העולם חייב להתקיים גם במידת הרחמים, ולכן הברכות ניתנו על ידי רבקה המשלימה את מידת החסד.
הימים הם כלים לאור והצדיקים ממשיכים את האור בטבע.
"יפה שיחתן של עבדי אבות" כי מדרת האבות עליונה מאוד למעלה מהשגתנו ואנו לומדים ממעשי עבדיהם. החסד לאומות ניתן במתנה, והחסד לישראל בזכות מעשיהם ולכן מתקיים.
במילה נתקן חטא אדם הראשון, ואברהם רצה להמשיך ולתקן הכל ועיכבוהו עד עת הגאולה. על ידי המעשים זוכים לראיה אלוקית וראיית הטוב בארץ. "אשר אראך" ואין גבול לראיה זו.
בעורלה אין חיות וקדושה ורק בהסרתה האדם נהיה תמים, וכן דור המבול היו עורלת העולם ולכן אבדו.
אברהם אבינו איחה וחיבר את כל העולם ע"י הדבקות בשורש וזו הראשית לכל עבודת ישראל
העולם מתעלה מדור לדור ולכן מדרגת נח שהיה צריך סעד לתומכו ואברהם לא היה צריך, וכן בכל אדם ואדם.
אלפיים שנה תוהו בבחינת דרך ארץ שקדמה לאלפיים שנות תורה, ולכן דבקות נח היתה בדרך ארץ.
אחדות האנושות בראשית הבריאה נשארה בעם ישראל.
בתיבת נח התגלתה הקשוה עד שהיו מוכרחים להאמין וכמדרגת "מאמר אחד", ואברהם העלה את כל בני דורו ותיקן את כל "עשרה מאמרות"
בכל אדם מישראל יש אהבה פנימים לקב"ה, ובתשובה וסילוק המסתירים האהבה נגלית.
התשובה היא עבודה תמידית "עד ה' אלוקיך"
ובשלמותה זוכים לעשיית טוב בלבד וביטול הבחירה.
שיתוף הרחמים בדין הוא בצירוף מחשבה טובה למעשה.
האדם מרכז בריאה, וביום הבריאה הכל נאספים אליו ומתקן הכל על ידי התורה.
העולם נברא בעשרה מאמרות, ולעתיד לבוא יגיע לאחדות שבמאמר אחד.
"שמוע תשמע" - בתחילה האדם מתאמץ לפתוח את ליבו ואח"כ זוכה שנפתח משמים.
הביכורים הכנה לראש השנה כי מתדבקים בראשית, ועתה דבר זה נעשה על ידי תשובה.
בני ישראל בחרו לתקן ולהתעלות בכל עצמם ולא במתנה מלמעלה
בעת עליית מדרגה ופתיחת דלת צריך להישמר, וזו המזוזה.
בקבלת חכמה ובינה מהעליונים אל ישכח אדם מצורכי הגוף ויקשר את הארת הנשמה לגוף.
כל מעשה קטן של יהודי עולה למעלה ומאיר לעולם.
ישראל בפנימיותם קשורים למצוות, גם כשלא מקיימים אותן, וכשמקיימים מוציאים זאת לפועל ומתדבקים בשורשים. כמו הפועל בכרם, כך העוסק בתורה זוכה להבין את טעמיה וגם גופו מתברך
המצוות מביאות למציאת חן בעיני ה', ועיקר רצונו יתברך בקיום כל המצוות הקלות והחמורות על ידי עם ישראל.
מצוות העזרה לחברו היא בין בגשמיות ובין ברוחניות וכן לעזור לעצמו.
מלחמות הרשות להעלות ניצוצות רק כאשר הוא עצמו בן חורין