תכלית הנסיונות אשר עברו עמ"י במדבר הייתה כדי לחזקם במידת הביטחון .
דברי המדרש שאותו הפה של פרעה שאמר שלא ישלח את ישראל, הוא הפה שאמר ,אנכי אשלח אתכם".
וחמושים עלו בנ"י מארץ מצריים" באור המילה "חמושים".
האדם צריך לזכך את מחשבתו ולתקן את מידותיו.
כשם שהלב מנהל ומשגיח על כל אברי האדם, כן הקב"ה מנהיג ומשגיח על כל הנמצאים והברואים.
"מצרף לכסף ובוחן לזהב, ובוחן ליבות ד' "
באורו של הנצי"ב למילים " לקול ה " "והישר בעיניו תעשה". והאזנת למצוותיו -אלו סייגים מלשון אזנים. הלימוד ממרה ומאילים שדרכה של תורה: בתחילה פת במלח תאכל, אך האיש הזוכה למעלת התורה זוכה בסוף להתפרנס ברווח ובכבוד. המן ניתן באלוש וז"ש הכתוב "בין אילים ובין סיני".
באורו של הנצי"ב מה הגורם להבדל בתלונות בין מרה לבין אלוש, שבמרה התלוננו רק חלק מן העם ורק על משה רבנו, לביו אלוש שהתלוננו כל עמ"י וגם על אהרון.
מדוע התורה מזכירה את מרים בשירת הים רק בתור אחות אהרון ולא בתור אחות משה? חידוש הנצי"ב שגם הנשים שרו שיר אחרי קריעת י"ס, אך לא הוזכר בתורה מכיוון שלא היה ברוח הקודש. מדוע משה רבנו נצרך להסיע את עמ"י מים סוף? חידושו של הנצי"ב שעמ"י לא התלונן במרה על חסרון המים. ורק לאחר שרצו לשתות מים לתענוג אזי חלק מו העם התלוננו על העתיד התרופה לחסרון מתיקות המים היתה קיימת כבר אל משה רבנו לא ראה אותה. מדוע נסמך פתרון מרירות המים לכך שהקב"ה שם לעמ"י חוק ומשפט ונסהו?
במדרש ובפרשנים מחפשים מהי הזכות שגרמה לקריעת ים סוף ולא לשאר הניסים והמכות מכיוון שכל המכות כלולות בהבטחת ה' לאברהם 'ידוע תדע', ואילו הנהגתו של ה' בדרך כלל היא ללא ניסים | הביטחון המוחלט בכך ש'אין עוד מלבדו' מבטלת מהאדם דינים ומונעת מזיקים, ובזכות הביטחון של עם ישראל נבקע הים.
מה תצעק אלי - דבר אל בני ישראל ויסעו. ביאור הצורך בהשתתפות ישראל בגאולה, בשתי קומות: א' - כאשר אין כביכול ביד ה'לעזור ללא השתתפות עמ"י, ב' - גאולה שלמה תהיה רק ע"י השתתפות עמ"י.