ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ח סיון תשע"ו

דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעים


הרה"ג יעקב אריאל

שאלה:
התקשתי בבירור גדר דברי חזל דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעים. וכן בגדר מה שמובא בהוריות הורו בית דין וידע אחד מהן שטעו או תלמיד והוא ראוי להוראה והלך ועשה על פיהן -- בין שעשו ועשה עמהן, בין שעשו ועשה אחריהן, בין שלא עשו ועשה -- הרי זה חייב, מפני שלא תלה בבית דין.
מתי אין לשמוע לדברי חכמים כשנראה שסותרים את ההלכה ומתי חובה לשמוע להם?
הגמרא בנדרים מ מביאה את האימרה שאם אמרו לך זקנים סתור וילדים בנה להקשיב לזקנים שסתירת זקנים בניין.
רשי על המקום כתב "סתור את בית המקדש ואל תבנה"
וקשה הרי יש איסור לא תעשו כן לה’ אלוהיכם. בתוספתא בע"ז מובא ציטוט זה והמנחת ביכורים כותב כמעשה דבבא בן בוטא במסכת בבא בתרא. אותו מעשה מדובר על סתירת בניין הבית ע"מ לבנותו מחדש מפואר יותר. ובכלל, שם כתוב מלכות שאני אבל ללא מלכות אפילו בית כנסת אסר להרוס משום לא תעשו כן לה אלוהיכם.
ע"פ היוצא מכך את התוספתא ואף את הגמרא ניתן להבין בסותר ע"מ לבנות, אך בפירוש רשי א"א להסביר כך כי כתב בפירוש ואל תבנה.
והיאך אנו מצווים ולכאורה אף מחוייבים להקשיב לזקנים בעניין השייך בלעבור עליו באיסור תורה.

וידוע שהרמבם והחינוך סוברים שאין לא סור אא"כ בי"ד של 71 סמוכים היושבים בלשכת הגזית אז היאך יש להקשיב לזקנים כאן. ומה הגדר למעשה במקרים כדוגמת זה

ל

תשובה:
לא מדובר בלא תסור אלא בהישמעות לעצתם של זקנים בכלל
בעניין בהימ"ק סתור ובה אנם באקרה א סתור לחוד ובנה לחוד
כלומר, אם זקנים מיעצים לסתור את המקדש הישן (כמובן ע"מ לבנותו מחדש ) שמע להם
אך אם ילדים מציעים לך לבנות בית מקדש בנוי מחדש ( וכמובן לסתור את הישן ) אל תשמע להם


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il