ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

צוואה כהלכה והעברת ירושה מהקרובים לאחרים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ח טבת תשע"ז

צוואה כהלכה והעברת ירושה מהקרובים לאחרים


הרב עזריה אריאל

שאלה:
שלום וברכה
אני אלמנה מבוגרת ללא ילדים. שמעתי שעריכת צוואה כהלכה מאוד חשובה בפרט למי ששומר מצוות ויש בה גם סגולה לאריכות ימים. יש משפחה דתית ברוכת ילדים שמאוד מחזקת אותי כל הזמן ממש בקשר יום יומי בטלפון ובזכותם התחזקתי, אבל הם לא קרובי משפחתי. מצד שני, יש לי אחות שאינה שומרת מצוות ואין לנו קשר טוב בלי שום קשר לזה, והיא גם מסודרת. יש לי אח שנמצא במוסד בגלל בעיה נפשית, ועוד אח ששומר מצוות אולם הוא עשיר מאוד, וילדיו בכלל לא מתעניינים בי ולא מתקשרים אלי. ברצוני לכתוב צוואה שכל מה שיש לי [=העזבון לאחר פטירתי] יעבור למשפחה הברוכה, כהכרת הטוב על מה שעשו ועושים למעני מעל ומעבר. אודה לכם אם תדריכו אותי מה וכיצד עלי לעשות שיתקיים רצוני ע"פ הלכה, והאם גם ליתר בטחון במקביל לעשות צוואה גם אצל עו"ד שיתפוס מכל הצדדים.
ברוכים תהיו


תשובה:
לשואלת, שלום וברכה!
כדי שצוואה שעוקפת את דיני הירושה תהיה בעלת תוקף הלכתי, היא צריכה להיות מוגדרת כ"מתנה מחיים", ועדיף הניסוח "במתנת בריא שתחול מהיום ולאחר מיתה" (כלומר, תחול כבר מהיום ותתבצע בפועל לאחר הפטירה). כמו כן, עליה להיחתם על ידי שני עדים כשרים (שומרי מצוות שאינם קרובי משפחה שלך או ביניהם). נוסח מפורט של צוואה כזו מצוי באתר מכון כת"ר, ראי באתר מכון כת"ר , בלשונית: טפסים ומסמכים.
מומלץ לערוך צוואה אחת בלבד: לגשת לעו"ד ירא שמיים ולבקש ממנו שיערוך את הצוואה כך שתהא תקפה גם על פי ההלכה וגם על פי החוק.
זוהי תשובה טכנית לשאלתך. מעבר לזה, אעיר שעל פי הדרכת חכמינו זכרונם לברכה לא טוב לעקוף לגמרי את סדרי הירושה שבתורה, אפילו כאשר היורשים אינם מתנהגים כשורה. כך אומרת הגמרא (בבא בתרא קלג ע"א, בתרגום חופשי): אל תשתתף (אפילו כעד) בהעברת ירושה, אפילו מבן רע לבן טוב. ומספרת הגמרא: "מעשה באדם אחד שלא היו בניו נוהגין כשורה, עמד וכתב נכסיו ליונתן בן עוזיאל. מה עשה יונתן בן עוזיאל? מכר שליש, והקדיש שליש, והחזיר לבניו שליש".
הסיבה לכך היא (כפי שמבארת הגמרא בסוגיה מקבילה בכתובות נג ע"א), שאיננו יכולים לדעת מי בסופו של דבר יהנה מן הכסף. גם אם מישהו אינו ראוי לירושה, שמא יהיו לו צאצאים ראויים, בדור הבא או בדורות הבאים.
וכך פסק השולחן ערוך (חושן משפט, הלכות נחלות סימן רפב סעיף א): "כל הנותן נכסיו לאחרים והניח היורשים, אף על פי שאין היורשים נוהגים בו כשורה - אין רוח חכמים נוחה הימנו... ומידת חסידות שלא להעיד בצוואה שמעבירין בה הירושה מהיורש, אפילו מבן שאינו נוהג כשורה לאחיו חכם ונוהג כשורה".
לא אאריך במה שלא נשאלתי עליו. בכל אופן, ההיתר להעביר ירושה לאחרים הוא כאשר המטרה היא להיטיב עם המוטבים, ובפרט כדי לקיים בכסף מצוות שיהיו לתועלת לך בעולם האמת, ויש להקפיד שהדבר לא ייראה כהענשה של הקרובים שלא נהגו כראוי ושלא לעורר כעס ומריבה חלילה. לשם כך מומלץ ששינוי סדרי הירושה יהיה בתנאים הבאים: א. משאירים ליורשים (קרובי המשפחה) סכום נכבד על פי מושגי המוריש; יש שהציעו 20% לכל היורשים ביחד (אגרות משה, חושן משפט חלק ב סימן מט; ובתשובה הבאה, סימן נ, הסתפק ב- 1000$ בלבד לכל יורש). ב. רצוי שהיעד העיקרי למתנה יהיה עניין של צדקה או עידוד ללימוד תורה. בהקשר זה, לא ציינת את מצבה הכלכלי של המשפחה ברוכת הילדים, וגם יש לחשוב על האח שנמצא במוסד בגלל בעיה נפשית: האם הוא מסודר כלכלית והישארותו במוסד מובטחת? אם לא, זוהי צדקה חשובה לתת לו, והוא בוודאי קודם לאלו שאינם יורשים.

כל טוב ואריכות ימים,


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il