שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
בס"ד לכבוד הרב ניסיתי לעבור על מאגר השאלות הנוגועות בתפילה ולמצוא את השאלה שלי עברתי על כמה אבל לא מצאתי ולא הספקתי לעבור על הכל כי מאגר השאלות גדול אז מבקש אני סליחה אם אשאל שאלה שהופיעה כבר באתר.. 1. מה אני עושה כאשר אני שומע קדיש באמצע נפילת אפיים והאם יש חילוק בין הנפילה להמשך התפילה (אשרי בא לציון שיר של יום פיטום הקטורת ועלנו לשבח...) האם עלי לענות את כל האמנים או 5 ראשונים? 2. האם אני חייב לענות אמנים האם יהיה לי מותר בין אמן לאמן להמשיך לקרא את המזמור? 3. כאשר ספרדי מתפלל עם אשכנזים האם עליו לקרא את "תפלה לדוד הטה ה’ אזנך..", "בית יעקב", "שיר המעלות..לולי.." או לדלג עליהם ולקרא כמו האשכנזים רק שיר של יום כדי לקרא ביחד עם הציבור... 4. האם צריך לדחות את פיטום הקטרת או שאר מזמור כדי לקרא "עלנו לשבח" עם הציבור? 5. מה קורה כאשר אני מתפלל עם ציבור נוסח "אשכנז" שהסדר לגמרי הפוך.. האם עליי להפוך את הסדר של התפילה לגמרי? אודה לרב אם יוכל לענות לי על השאלות האלו הם מפריעות לי מאוד ולא מצאתי ספר שמתיחס לזה..
תשובה
1- אם שומעים קדיש בתוך אמירת י'ג מידות ,אין להפסיק, כמו שאין להפסיק בכל פסוק שהזכירו בו שם ד', עד שמסיימים אותו, שלא תהא ההזכרת לבטלה. אבל, בפרקים אחרי י'ג מידות, מותר להפסיק בין פסוק לפסוק ,או בפס' שאין שם ד', וחובה לענות על כל חמשת האמנים הראשונים. שאר האמנים אינם חובה וע"כ, אם ענייתה מפריעה את הריכוז בתפילה, אין חובה לענות. 2- תלוי, בחמשת אמנים ראשונים, אין להמשיך , באחרים מותר. 3- ספרדי המתפלל עם אשכנזים, אם זהו נוסח ספרד, שאומרים שיר של יום קודם עלינו לשבח, רצוי שיקרא כמוהם וידלג על "תפילה לדוד" ,"בית יעקב" וכו', אך אם הנוסח הוא של אשכנז, שעלינו לשבח קודם, יש בזה ערבוב סדר המדרגות ע"פ דעת האר"י ולכן ימשיך כדרכו, ורק בזמן עלינו לשבח עליו לומר עם הציבור כדי לכרוע איתם. 4- כבר ניתן ללמוד מקודם כי עלינו לשבח יש בו עול מלכות שמיים קודם לפיטום הקטורת ושאר המזמור יש להשתדל לאמרו ביחד עם הציבור. 5- כבר עניתי, שבנוסח אשכנז צריך לשמור על הסדר ולא לשנות ורק להפסיק לעניית קדישים ועלינו לשבח. וד' יצילנו משגיאות.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il