ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

מחיר מופקע של מוצר במכולת | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"א תמוז תשע"ח

מחיר מופקע של מוצר במכולת


הרב משה מאיר אבינר

שאלה:
שלום
שלחתי את הבת שלי בכיתה ג לקנות בחנות מכולת לפני שהיא נסגרה בערב אבוקדו.
כשחזרתי, גילינו בחשבונית ששילמנו על מספר אבוקדו בודדים 65 שקלים! בדקנו והמחיר היה למעלה מ- 30 שקלים לקילו.
חזרתי מיד בבוקר מוקדם למכולת, והם אמרו שהם לא מקבלים ירקות בחזרה (גם מהערב לבוקר), ולאחר לחץ מצדי הם הסכימו לפנים משורת הדין, תוך שהם טוענים שהמחיר היה כתוב והייתי אמור להיות יותר אחראי.
לעומתם אני טענתי שהם לא סימנו שיש מחיר חריג, וגם הקופאית לא העירה לה, וההתנהגות הנורמטיבית, בוודאי בישוב, ששולחים ילדים למכולת כדי לקנות מצרכי מזון בסיסיים וקטנים, שלא אמור להיות בהם קפיצות מחירים כל כך חריגות, ללא התראה ברורה.
אשמח לדעת מה דעת ההלכה בנושא.
לאחר שחיפשתי בספרים ראיתי שההלכה קובעת שאסור להונות, והונאה יותר משתות אף חוזרת, וכאן הקפיצה הייתה הרבה יותר משתות (מחיר אבוקדו אמור להיות באזור 10 שקלים, לפעמים אולי פחות...). אמנם הם תלו את המחיר במקום הרגיל (בצבע שחור דהוי, שממש לא ניכר), אבל כיוון שהיה כאן משהו חריג, ומדובר במוצרים רגילים, לדעתי הם היו צריכים לעשות סימן יותר גדול. לשם דוגמא, אם המחיר היה 300 שקלים על מספר בודד של אבוקדו, אני לא מאמין שהם היו מתווכחים איתי.
שאלתי היא גם במישור ההלכתי (הונאה החוזרת) וגם במישור המוסרי, האם היה מותר להם לעשות את זה (הונאה שאינה חוזרת)
תודה רבה

תשובה:
בס"ד
שלום וברכה:
א) בדיני אונאה ישנם כמה כללים:
איסור אונאה הוא למכור חפץ השווה מחיר מסויים והמוכר מוכרו במחיר גבוה יותר. אך יש לדון כיצד אנו קובעים מה מחיר החפץ?
בשו"ע רלא (כ) מובא שיש לביה"ד לדאוג שבעלי החנויות לא יעלו את המחירים של מוצרי היסוד משום "חיי נפש". אך בשאר מוצרים מותר למוכרים להרוויח כמה שהם רוצים.
מכאן שאיסור אונאה אינו זה שהמוכר מרוויח הרבה. אלא יסוד האיסור הוא זה שהלוקח יכל להשיג את המוצר בחנות סמוכה במחיר זול יותר ומוכר זה מכר את המוצר במחיר גבוה.

וכך כותב הבית יוסף (רכז, יב) מביא את רבנו ירוחם שכתב: "אין אומרים במקח וממכר שמא שוה כך וכך במקום פלוני או לזמן פלוני ישוה כך כי אין בזה הדבר אלא מקומו ושעתו".
וכן כתב המבי"ט (ג, צז) "וכמו כן לענין אונאה משערים לפי מה ששוה במקום זה שהיה הקנין ובשעתו".
לכן ביישוב שאין בו עוד חנויות אין איסור אונאה.

ב)בזמן חז"ל היה יוצא שער כל תקופה למוצרים שבשוק ולא היו שינויים בתקופה שעליה קבעו את השער. אך כיום אין מחירים קבועים בשוק ויכול להיות שיום אחד מחירי האבוקדו היו נמוכים בגלל שיש שפע אבוקדו בשוק וביום המחרת יהיה מחסור מחמת מכת חום וכדו' והמחיר יהיה גבוה. לכן איני חושב שבעל החנות החליט באותו יום שהוא רוצה להרוויח עליך הרבה כסף אלא שהוא קנה את האבוקדו במחיר גבוה יותר.

לגבי שאלתך האם הקופאית הייתה צריכה ליידע את הילדה? יש לדעת שאדם ששולח את בנו הוא לוקח על עצמו סיכון כיוון שלקטן אין שיקול דעת גדול, ויכול להיות שהקטן ראה שזה המחיר אך הוא עושה את מה שאביו ביקש ולא חושב שיש בזה בעיה. איני חושב שמוטל על הקופאי לדאוג ולבדוק האם הקטן עושה כדברי אביו, (בפרט שהקופאי לא תמיד שם לב לזה בפרט בשעת הסגירה).

בברכה:


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il