ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת שירה של אתר ישיבה בירושלים עם הרב סבתו

לצערנו התרחשה שגיאה בקבלה או הצגה של נתונים

שאל את הרב שבת ומועדים ספר בראשית

תירוץ האחים טרף טורף יוסף

הרב רפאל וסרטילי"ג טבת תשע"ט
155
שאלה
שלום וברכה, כיצד תרצו האחים את העלמותו של יוסף בכך שחיה רעה אכלתהו. וכי היו חיות טורפות אדם באותה תקופה בישראל? ועוד שאם חיה רעה היתה אוכלת אותו הרי שהיתה שארית של גופה ולא הביאו לו? וכיצד יעקב לא טען טענות אלו ותחקר את בניו? ויתרה מכך אם היה חשש לחיות טורפות בארץ ישראל כיצד שלח יעקב את יוסף אל אחיו ללא ליווי? ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
לשואל שלום, א. עדות על חיות טורפות שהתהלכו בהר אפרים, והיו טורפות בני אדם, מוצאים אנו בספר מלכים א' (יג, כד), שם מסופר על נביא שבא להוכיח את ירבעם בן נבט, ובדרכו נתקף על ידי אריה, "וַיֵּלֶךְ וַיִּמְצָאֵהוּ אַרְיֵה בַּדֶּרֶךְ וַיְמִיתֵהוּ וַתְּהִי נִבְלָתוֹ מֻשְׁלֶכֶת בַּדֶּרֶךְ". ובמלכים ב' (יז, כה) מסופר על מה שאירע למתיישבי השומרון לאחר גלות ישראל בידי אשור, "וַיְהִי בִּתְחִלַּת שִׁבְתָּם שָׁם לֹא יָרְאוּ אֶת ה' וַיְשַׁלַּח ה' בָּהֶם אֶת הָאֲרָיוֹת וַיִּהְיוּ הֹרְגִים בָּהֶם". ב. המלבי"ם (בראשית לז, לג) מעורר שאלות דומות, שיש בהם כדי לעורר חשד באמיתת הדברים, כמו: אם אכן חיה רעה אכלתו, מדוע הביאו האחים רק את הכתונת העליונה ולא את שאר בגדיו של יוסף? מסקנתו של המלבי"ם היא, שאכן מכח שאלות אלו, יעקב סרב להאמין לדבריהם ולא רצה לקבל תנחומים. השאלה, מדוע לא הביאו את גופתו מצטרפת גם היא לרשימת השאלות המעוררות חשד ומסבירות מדוע סרב יעקב להאמין לדבריהם. ג. "אור החיים" הקדוש (בראשית לז, יג) שואל, מדוע שלח יעקב את יוסף, הרי ידע שקיימת מתיחות בין האחים, ומשיב: "לכה ואשלחך וגו'. פירוש, לכה אצל אחיך, ואם אתה חושש לשנאתם הריני מלווך ושולחך בדבר מצוה שתלך בשליחותי, ושלוחי מצוה אינם ניזוקים". כלומר יעקב דאג מאוד לשלומו של יוסף ולכן עשאו שליח מצוה גם בהליכתו וגם בחזרתו, באמרו "לֶךְ נָא רְאֵה אֶת שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת שְׁלוֹם הַצֹּאן וַהֲשִׁבֵנִי דָּבָר" (בראשית לז, יד), ובכך הבטיח את חזרתו בשלום. ניתן לומר, שמעשה זה נועד להבטיח את שלומו גם מול פגעי החיות שבדרך. בברכה נאמנה
עוד בנושא ספר בראשית

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il