- משפחה, ציבור וחברה
- שאלות כלליות
פריצת חוב במרמה - האם מותר?
שאלה
שאלה לכבוד הרב: הערה: אנו נוהגים לפי הרב עובדיה.
לפני מס. ימים נהיתה לנו נזילה באחד הכיורים לתוך הארון. לאחר מס. שעות בלבד תוך כדי הדחת כלים בכיור השני גיליתי שגם בו נוצרה בעיה ויש נזילה (כנראה עקב הצנרת העתיקה). אנו גרים בבית של אימי והתקשרתי אליה וסיפרתי לה. אימי אמרה שנזמין אינסטלטור והיא תשלם. מכיון שבעלי לא עובד כבר תקופה ארוכה והמצב הכלכלי קשה הוא הציע לי שהוא יקנה חלקי חילוף, יתקן וכך הכסף יגיע אלינו. הסכמתי, בעלי נסע וקנה את החלקים שצריך ותיקן את שני הכיורים. בעלי ואימי לא ביחסים אופטימליים וכשסיפרתי לה שהתיקון עלה 390 ש"ח (90 ש"ח עלות החומרים, 150 ש"ח העבודה לכל כיור כפול 2), היא כנראה הבינה בעלי תיקן בעצמו ולכן אמרה שתשלם רק עם קבלה... ומן הסתם בעלי לא הוציא קבלה. לאחר מכן אימי מתנה לי 600 ש"ח כדי שאקנה לילדים ציוד לבית הספר, בדגש על תיקים חדשים וכן הדגישה שלא אתן לבעלי את הכסף. בעלי טוען שמכיון שהיא כבר הבטיחה לפני כן לשלם על התיקון והכסף שנתנה בכלל לא ביקשנו אותו אז נראה לו שמותר לקזז מה 600 ש"ח את ה 390 ש"ח. בנוסף הוא טוען שתיקי בית הספר שלהם במצב טוב, לא קרועים ולא נראים גרוע ולכן, בלי קשר לתיקון חבל לבזבז כסף על תיקים אחרים ובמקום זאת עדיף לקנות דברים הכרחיים כגון תלבושת אחידה, חומרי לימוד וכו... סיכמנו שנשאל ונפעל לפי התשובה. נשמח לדעת תורה
תשובה
א. לא ניתן לכוף אדם לשלם שלא בדרך שמקובלת עליו; לשון אחר: זכות המזמין לדרוש קבלה.
ב. רשאי אדם להתנות שממון שהוא נותן ייועד לצרכים מסויימים ולא לאחרים.
כל זאת מעיקר הדין, ואולם דומני שלא נכון להיצמד במקרה זה לעיקר הדין. סוף סוף כרוכים בסוגייה גם היבטים חשובים ומשמעותיים של שלום בית.
מאחר שכך הדבר, אציע שתיפנו לרב שמכיר אתכם ואת ההיבט המשפחתי, והוא יתן דעתו למכלול היבטים.
ומי יתן, שבהגיענו לחודש הרחמים והסליחות, ואולי דווקא סביב אירוע זה, תימצא הדך לגשר על כלל ההדורים לחתום שנה וקללותיה ולהיכנס לשנה טובה וברכותיה.