- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות כלליות
שאלה
כבוד הרב שלום, אני אדם מאמין מאוד ואני מאמינה ויודעת שיש הרבה חוכמה ומחשבה בתורה אך איני מבינה, למה ההלכות לא משתנות בהתאם לתקופה. הרי התורה והלכות שבת בפרט נכתבו לפניי זמן מה ובכל זאת אין שינוי רב בהלכות. למשל למה אי אפשר לראות טלווזיה עם שעון שבת בשבת? הרי אני לא עושה שום פעולה להדלקתה היא נדלקת בעזרת השעון שבת. תודה מראש על התייחסותך ותשובתך
תשובה
בס"ד
שלום לך.
קראתי את מכתבך ומאוד הבנתי אותך.
פעמים רבות אנשים רוצים שדברים ישתנו, שדברים יתקדמו, ועד כדי כך הגיעו שהקימו יהדות מתקדמת כביכול, שהיא באה ואומרת שצריך לחדש את ההלכה, לשנות אותה לפי דעתם ולפי ההתאמה שלדעתם נכונה כיום.
אכן, לחידוש ולהתקדמות יש חשיבות גדולה מאוד. כל אדם צריך להתקדם. וכבר בנביא נקרא אדם בשם "מהלך" בניגוד למלאך שנקרא "עומד" כי האדם צריך כל הזמן להתקדם, כל הזמן לצעוד קדימה.
השאיפה הזו נכונה ובריאה מאוד, אך יש בה גם חסרון מאוד משמעותי.
דבר שמשתנה מראה שהוא חסר. שהרי מדוע ישתנה אם הוא שלם?
כך הדבר ביחס לעיתון, שהוא כל יום חדש, והנה לאחר שבוע, ואולי אפילו לאחר יום, העיתון כבר לא מעניין שהרי הוא ישן, הוא כבר לא אקטואלי.
ביהדות הדבר שונה. התורה לא משתנה, אנו בכל שבת קוראים את פרשת השבוע כבר במשך אלפי שנים, התורה לא משתנה כי היא אמת מוחלטת, כל שינוי בה זה אומר שהיא הייתה חסרה, והואיל והתורה היא דבר ה', דבר זה לא יכול להיות. לכן אומר הרמב"ם, רבי משה בן מיימון, שאחד מהעיקרים שעליהם בנויה היהדות היא שזאת התורה לא תהיה מוחלפת.
ואם ישאל האדם, הרי זה נראה לא שייך? זה נראה קשור למה שהיה פעם? זה לא אקטואלי? כבר נאמר "כי לא דבר ריק הוא מיכם" ודרשו חכמנו זכרונם לברכה - אם ריק הוא מיכם ריק הוא. זאת אומרת, שהתורה יש בה עומקים אין סופיים, וכאשר אדם לא מעמיק בהם הוא חושב שהדברים לא אקטואליים, לא מעודכנים ולא מעשיים, אך כאשר הוא מגיע אל הדברים מתוך ענווה, מתוך התבטלות של זכירה שמדובר בדבר ה', שגבהו מחשבותיו ממחשבותינו, ממילא מבין האדם שהדבר פשוט דורש ממנו להעמיק יותר, לבחון יותר לעומק את הדברים ולהבין שהם ממש מדברים אליו ממש עכשיו, וכפי שפיתח מאוד רבי ישראל בעל שם טוב שכל פסוק מדבר לכל אחד בכל זמן, אלא שצריך ללמוד להסתכל נכון, לראות את הדברים נכון, לעומק, להבין את המשמעות שלהם.
אמנם תחום זה היה נראה שהם מוסכמים ומובנים לך, ובכל זאת בחרתי לכתוב אותם כבסיס לדברים שאת שואלת, בסיס לכל הגישה שלנו.
וכעת אל ההלכה המעשית - כאשר הגישה היא שיסודות התורה נכונים לתמיד, אנו מבינים שגם דברי חכמים שבאים להגדיר את ההלכה אינם באים כדי להתאים את הדברים לדורנו בלבד, אלא הם באים לחפש ולראות מתוך הבנת העומק של דברי חכמים בדורות הקודמים, כיצד דבר ה' מתגלה בדור שלנו, במציאות שבה אנו חיים היום.
אתן דוגמא אחת, אף שאפשר לראות ולהביא המון המון דוגמאות שונות.
אחת השאלות שאנשים רבים שואלים היא מדוע אסור להשתמש בפלאפון בשבת, הרי זו לא מלאכה? זה לא משהו קשה, משהו שדורש מהאדם, אלא הפוך, יכול האדם לקיים את השבת באופן הרבה יותר חי על ידי שימוש בפלאפון!
כאשר אנו מתבוננים לעומק אנו מבינים שהשביתה שהתורה באה ללמד אותנו היא הפסקה ממירוץ החיים היום יומי, להפסיק את כל העיסוקים ולהקדיש זמן אמיתי לחיי הקדושה, לדבר ה', לחיים של קדושה מתוך נחת אמיתית.
השבת היא מעין עולם הבא, וכך היא נדרשת להיות.
כאשר אנו מתבוננים במציאות אנו רואים שבפועל הדברים הקטנים כל כך, היום יומיים כל כך כמו פלאפון, פשוט הופכים את השאיפה הזו ללא מעשית. די להתבונן מהצד בכל אירוע משפחתי ולראות כמה אנשים חיים במכשירים האלו, כמה הם משנים את כל היום יום שלנו. כמה התנתקות ממכשירים אלו תשנה את כל המציאות.
אכן, היו אנשים שניסו בשביל המצב המשפחתי לעשות יום בלי פלאפון, אבל זה ממש לא מצליח! ניסו לעשות סעודה משפחתית בלי פלאפונים וזה לא החזיק מעמד. הבריחה המציאות שסביבנו לתוך מכשיר הפלאפון מאוד טבעית לנו שאנו לא מסוגלים לחשוב על החיים בלא ווצאפ.
השבת שמנתקת אותנו לא רק מפלאפון אלא ממצוא חפצך ודבר דבר - אפילו דיבור על דברים אלו לא שייך בשבת. צריך האדם לראות בשבת כאילו כל מלאכתו גמורה, מוכנה לגמרי, וכעת הוא מתענג על ה' יתברך.
שינוי בהלכה המעשית של השבת פשוט לא תאפשר לשבת להתקיים, לחיות בתוכנו.
כך אפשר לתת המון דוגמאות לדברים, אך היסוד הוא ענווה, התבטלות של לנסות לראות באותו המחסום שמציבה לנו ההלכה, מה באמת היא באה ללמד אותנו. לגשת אל הדברים בתור תלמידים, כאלו שמנסים להבין, שמנסים להתקדם, להיבנות, ואז נזכה לגלות את האוצרות הנפלאים של התורה ושל ההלכה.
אשמח להרחיב עוד ולעזור בתחומים נוספים בכל מה שאוכל.
בברכה
הרב יצחק גרינבלט.