ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב שבת ומועדים תעניות

תענית שעות

הרב חיים שרייברד אייר תש"פ
48
שאלה
בס"ד שלום כבוד הרב! ברצוני לבקש שכבודו יבדוק שהבנתי נכון הלכות תענית בכלל ותענית שעות בפרט, ויתקן בעת הצורך. להלן ההלכות שכתבתי: - ניתן להתענות תענית שעות ובלבד שבלתי יסעד כל היום. כיצד? בלתי סעד עד חצות כיוון שהיה טרוד ועסוק בצרכיו ונמלך להתענות בשעות שנותרו מהיום - יכול לעשות כן ולהגיד עננו בתפלה - קיבל עליו להתענות למחר עד חצות וכשהגיע לחצות נמלך וגמרו / קיבל עליו להתענות למחר מחצות ונמלך והתענה גם בחצי היום ה-I - זה נחשב לתענית שעות תודה רבה! (בן 13.5)
תשובה
שלום נסכם במספר כללים את ההלכות של תענית שעות: א. רק תענית של יום מלא (מעלות השחר עד צאת הכוכבים) יש לקבל ביום שלפני כן. ב. תענית שעות אין חובה לקבל מראש (=מבעוד יום), בין האדם מעוניין להתענות בחצי הראשון או השני של היום. ניתן להחליט לפני עלות השחר על צום מעלות השחר עד חצות היום או להחליט בבוקר על צום מחצות היום ועד צאת הכוכבים. ג. בגמרא נפסק (תענית דף יא/ב): הלכתא מתענין לשעות, ומתפללין תפילת תענית. והוא שלא טעם כל היום כולו. וביאור הדברים: כגון שהיה טרוד בעסקיו או בחפיציו, ולא אכל עד חצות או עד תשע שעות, ונמלך להתענות בשעות שנשארו מן היום – הרי זה מתענה אותם שעות, ומתפלל בהם "ענינו", שהרי קיבל עליו התענית קודם שעות התענית. כמו בכל תענית שצריך לקבלה קודם הזמן שיחול עליו התענית. ולכן אם רצונו להתענות כל היום – צריך לקבל עליו התענית קודם שיחול היום, וחלות היום הוא מתחילת הלילה. כך בתענית שעות צריך לקבלה קודם שחלו השעות של התענית. ולכן כשעלה על דעתו להתענות שעות כך וכך, וקבלם קודם השעות – הוה שפיר קבלה. אך התנאי לזה שלא יאכל גם מקודם מפני סיבה כל שהיא. ד. אם קבל עליו מאתמול להתענות עד חצי היום, וכשהגיע לחצי היום נמלך וגמרו, או שקבל עליו להתענות למחר מחצי היום ואילך, ולמחר נמלך ולא אכל גם בחצי היום ראשון, הרי זה תענית שעות. ה. אם קבל עליו תענית עד חצי היום ואכל אחר כך, או שאכל עד חצי היום וקבל עליו תענית משם ואילך – אינו נקרא תענית להתפלל "עננו". אבל נקרא תענית לעניין שצריך להשלים נדרו. יום טוב
עוד בנושא תעניות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il