שאל את הרב

צום או תענית דיבור על עוונות ידועים

undefined

הרב נועם דביר מייזלס

ב מרחשון תשפ"א
שאלה
שלום לכת"ר שליט"א. כותב המ"ב בסימן תקעא ס"ק ב "...שכשאדם רוצה להתנדב תענית, טוב יותר שיקבל תענית מן הדיבור ממה שיקבל עליו מן האכילה..." ובס"ק ד כתב "... אבל ביש-לו עונות ידועים שצריך להתענות עליהם גם ת"ח צריך להתענות..." א. האם גם על עוונות ידועים טוב יותר לקבל תענית מן הדיבור, או שזה אמור רק על המתנדב תענית לכפרה על עוונות שאדם דש בעקביו? ב. האם גם בדורנו צריך להתענות על עברות ידועים, או שמספיק ללמוד תורה ולגמול חסדים? תודה רבה לרב.
תשובה
שלום וברכה לשואל היקר. א. אכן לדעת הגר"א באגרתו דרך זו היא תיקון לתשובה על כל החטאים, יותר מסיגופים ותעניות (הובא במ"ב שם סק"ב). כמו כן יש תיקון מיוחד של תענית דיבור שתיקן רבי יצחק אלפייה זצ"ל, תענית דיבור יום שלם וסיום ספר תהילים, אולם יש שכתבו שאם הדבר גורם לביטול תורה, עדיף להוסיף בלימוד התורה וילמד יותר ממה שהוא רגיל (ומעין מה שכתב בהמשך המ"ב שם סק"ד) ב. בדורנו הדורות התמעטו ונחלשו וקשה לעמוד בכל התיקונים והתעניות שכתב רבנו האריז"ל, ולכן בימנו יש שכתבו שהדבר המועיל ביותר הוא עסק התורה וגמילות חסדים ואין צורך בתעניות (קריינתא דאגרתא ח"א עמ' קפ"ב בשם הגר"א) ומקובל להורות כדברי הבעש"ט הקדוש (מפי תלמידו בעל התולדות יעקב יוסף) שעל ידי שאדם מתחזק באהבת תורה, אהבת ישראל, ואהבת הקב"ה, אין הוא צריך תעניות. תזכה ב"ה לתשובה מאהבה ! בברכה רבה,
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il