שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • גזל ונזיקין

האם מותר למכור במחיר כפול ממחיר הקנייה של המוצר?

undefined

הרב יהודה אודסר

ה שבט תשפ"ב
שאלה
שלום כבוד הרב, לפני בערך חודשיים פתחתי עסק אינטרנטי של מכירות ובסייעתא דשמיא העסק מתפתח יפה ואני רואה רווחים נאים ממנו. ראיתי מספר פעמים במספר מקומות אשר מדברים על ענייני כספים וממונות, וזה הכניס אותי לספק לגבי הבסיס העסקי של העסק אותו אני מתפעל. הרווחים מהעסק שלי מגיעים מן ההפרש אשר נוצר בין המחיר בו אני מוכר, למחיר בו אני קונה מהספק. דומה מאוד לכל עסק הקיים היום בשוק. אז קודם כול אשמח לדעת האם יש איזה שהיא בעיה הלכתית בשיטה הזאת, או דגשים מסויימים שצריך לשים אליהם לב. הנקודה הספציפית שמטרידה אותי, היא השאלה מה ההפרש הראוי והטווח הראוי מבחינה מוסרית לרווח, שלא יהיה ספק גזל מהקונה, ומצד שני יספק לי רווח. הרי קיימת מציאות בה אני תאורתית יכול למכור מוצר ב-300 שקלים כאשר אני קניתי אותו מהספק ב50 שקלים וזה נתון להחלטתי האישית. אני מתחבט מאוד בשאלות האלה, אומנם אני משתדל שההפרשים לא יהיו כאלה גדולים שכן לפי ראייתי מדובר בגזל גמור ולכן הפרש הרווח שלי הוא מאוד מצומצם באופן יחסי, אבל אני עדיין לא בטוח ולא יודע מה אני צריך לעשות הלכה למעשה בשביל לפעול בצורה הנכונה, או שאולי כול הרעיון העסקי ובסיסו הוא לא ראוי מבחינה הלכתית ואני צריך לשקול את צעדיי מחדש. אשמח לתשובתך. בתודה - שמואל
תשובה
1. כתב בספר החינוך (מצוה שלז) בטעם איסור אונאת ממון: "שורש המצוה ידוע, כי הוא דבר שהשכל מעיד עליו, ואם לא נכתב דין הוא שיכתב, שאין ראוי לקחת ממון בני אדם דרך שקר ותרמית, אלא כל אחד יזכה בעמלו במה שיחננו האלהים בעולמו באמת וביושר. ולכל אחד ואחד יש בדבר הזה תועלת, כי כמו שהוא לא יונה אחרים גם אחרים לא יונו אותו, ... ונמצא שהדברים שוים לכל, ושהוא תועלת רב בישובו של עולם, והשם ברוך הוא לשבת יצרו" למדנו מדבריו כמה דברים א. בורא עולם קוצב מזונותיו לכל בריה וברור הדבר שמזונות אלו מגיעים לו דרך יושר ב. העולם בנוי ב"מידה כנגד מידה" וכשם שהאדם לא רוצה שיונו (ירמו) אותו כך הוא לא יונה אחרים ג. יישוב העולם, הנהגתו ופיתוחו הם מייעודיו של בורא העולם. והמסחר התקין והנקי בדרך ארץ הוא מועיל למטרה זו. לאור הנ"ל מובן שזו צריכה להיות מחשבתו של האדם העוסק במקח וממכר ולשם לב על צעדיו בעניין זה 2. לעניין שאלתך בדבר מכירה במחיר גבוה יותר מ"שתות" שהתירו חכמים באומרם "המשתכר אל ישתכר יותר על שתות" (בבא מציעא מ:) מצרף תשובה שעניתי בעבר: שאלה: שלום, האם לעבוד בעגלות בחו"ל (מכירות של מוצרים בשווי גבוה בהרבה משווי המוצר ליצרן) זה נחשב גזל? תשובה: גזל זה רק כאשר האדם לוקח בחזקה מיד אדם אחר חפץ בניגוד להסכמתו -לכן אין כאן גזל השאלה היא האם יש כאן אונאה - מכירת דבר יותר (למעלה מ17%) מערכו (שישית בלשון התלמוד) והתשובה היא שנראה שלא. משתי סיבות: א. כאשר מביאים לך דבר למקום שהוא לא מצוי ורגיל במחיר נכלל גם שכר הטרחה. כמו כן במקום שתנאי המכירה טובים יותר גם על זה משלמים תוספת במחיר אפילו שמדובר באותו חפץ. ב. כאשר שני הצדדים יודעים שמוכרים במקום מסויים במחיר גבוהה מערכו שנמכר במקום אחר והדבר נעשה מרצון חופשי -גם אין איסור אונאה (רמ"א חושן משפט סימן רכ"ז סעיף ז, קצות החושן רכ"ז סק' ה. פתחי חושן דיני אונאה פרק י) לאור הנ"ל נראה שאין מניעה למכור באופן זה כאשר הדברים גלויים לכל כיום וכל אחד יכול בלחיצת כפתור לברר אותם, יחד עם זאת צריך לחשוב גם על הצד השני, הקונה, ולחשב מכיר הגון שמכיל גם את הרווח שלך כמובן, ולהאמין שהפרנסה מגיעה מאת הבורא יתברך
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il