שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • מנהגי ימי הספירה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום שכחתי לספור ספירת העומר בברכה אתמול בלילה ובבקר נזכרתי ששכחתי והיה לי בראש לברך ללא ברכה ונזכרתי דקות בודדות לאחר שקיעה לפני צאת הכוכבים (בבין השמשות) וספרתי ללא ברכה, האם מכאן והלאה אפשר עם ברכה לברך או שספירה בין השמשות אינה נחשבת ספירה.
תשובה
שלום רב. אתה יכול להמשיך לספור בברכה. מקורות: הנה בשו"ת בית שלמה (או"ח סי' ק"ב) דן באריכות בשאלה זו, ומסיק שניתן להמשיך לספור בברכה, וטעמו, כיון שסומכים על תרוה"ד, שספירת יום נחשבת ספירה, וממילא אם ספר בספק יום, יש לנו ספק ספקא להמשיך לברך, שמא ספר ביום, וגם אם נחשב שספר בלילה, שמא הלכה כדעת ר"ת ורוב הראשונים שכל יום הוא מצוה בפני עצמה. ועוד שדעת בה"ג הסובר שספירת העומר היא מצוה אחת מתמשכת, היא דעת יחיד. וכל הקדמונים חלקו עליו, ומעיקר הדין לא היה לנו לחוש כלל לדעתו, אלא שנהגו לחוש לבה"ג, אך במקום ספק ודאי שיש לסמוך על רוב הראשונים. ועיין שם שהוסיף עוד טעם להתיר ע"פ כללי פסיקה המבוארים בשו"ע (חו"מ סי' כ"ה) בשם המהרי"ק, שפסיקה כדעת הרוב, היא גם אם אינם מסכימים מטעם אחד, אלא שמסכימים לדינא. וכגון בנידון שלנו, שגם בה"ג וגם התוס' יודו שאם ספר בין השמשות שיכול להמשיך לספור בברכה, שהרי לדעת בה"ג אם ספר בספק יום ודאי שיכול להמשיך, וגם אם תאמר שבין השמשות נחשב לילה, שמא קיי"ל כדעת התוס' שאם דילג יום אחד לגמרי ולא ספר, יכול להמשיך לספר בברכה. עכ"ד. ועיין בשו"ת יחו"ד (ח"א סי' כ"ג) שהוסיף עוד טעם להתיר, שהרי זמן בין השמשות שלנו נחשב יום לדעת ר"ת, ואף שאנו נוהגים למעשה כדעת הגאונים, מ"מ ניתן לצרף ספק זה שיצא ידי ספירה בבין השמשות ויכול להמשיך לספור בברכה. בברכה נאמנה,
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il