- משפחה, ציבור וחברה
- במהלך העבודה
מעשר מפירות של מעביד
שאלה
האם עובד במשמרת שהמעסיק הניח לו פירות (שתייה וכדו’) לשימושו יכול להפריש מעשר על כל ערימת הפירות שמונחת שם ובכך לא יצטרך לעשר על כל פרי שייקח, או שיש בזה גזל המעביד (עישור שלא מדעתו), והאם התשובה שונה אם מדובר בחברה גדולה שמרוויחה סכומים גדולים (למשל חברת היי-טק), מתפלל אצלנו בביה"כ שאצלו היה המעשה טען שזה אסור אך עניתי שלפי דעתי זה הפסד זניח לבעה"ב. האם עניתי נכון?
תשובה
ברור שכל מה שמקבל אורח הופך להיות שלו וקניינו ולכן יכול להפריש ממה שאדם אוכל על פירותיו. אולם שאלתך היא לגבי שאר האנשים שיבואו ויאכלו בעתיד האם יש לומר שבעה"ב נתן רשות להפריש בעבורם. אמנם תלוי הרבה כיצד המפעל מתנהג, אם המפעל ובעליו בד"כ מעוניינים להטיב עם הפועלים ולא להכשילם באכילות אסורות, דואג שיגיע רק אוכל כשר (שהוא מבזבז מעט יותר מכספו עבור כך), נראה שאפשר להגדיר זאת כנתינת רשות להפריש (כמות מועטת) כדי שלא יאכלו איסורים. אמנם מכיוון שבעל המפעל צריך שיהא מודע לכך שבכך הוא מקיים מצוות הפרשה, נראה לי שיש להודיע לבעלי המפעל שאתה מפריש עבור כולם, ואז הדבר יהא חלק מבחינה הלכתית.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי

הפרת חוזה?
הרה"ג דוב ליאור | י"ט שבט תשס"ז

שמיעת שיעורים בזמן עבודה
הרה"ג דוב ליאור | ג אייר תשס"ז

הדרכת גבר בחברת היי טק
הרה"ג דוב ליאור | ב אדר תשס"ו

עבודה של אחות
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ח סיון תשע"ה

מכון התורה והארץ

כרוב ניצנים
כ"ה טבת תשס"ג

הפקר לענין תרומות ומעשרות
י"ד מרחשון תשס"ג

ביעור פירות שביעית לאחר זמן הביעור
ד תשרי תשס"ג

בדיקת אתרוג בזכוכית מגדלת
י"ב תשרי תשס"ג
זבד הבת + נתינת השם
הרב יוסף אפריון | י כסלו תשע"א

צניעות בתוך הבית
הרב עזריה אריאל | י"ד תשרי תשע"ח

עלייה לקבר בהריון
הרב עזריה אריאל | ב אייר תשע"ו

איסורים בשנת האבל
הרב יצחק בן יוסף | כ"ט אב תשע"ג

שימוש במילה "מזרוחניק" כביטוי גנאי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
