- הלכה
- ספר תורה
הלכה פרטנית לאחר שינוי?
שאלה
לכאורה לא מובן כיצד ישנן הלכות פרטניות על צורות מדוייקות של אותיות הסת"ם, לאחר שעזרא הסופר החליף את הצורה המקורית של האותיות כפי שהיו בזמן מתן תורה. היות שההלכות מבדילות בין כשר לפסול, נשאלת השאלה מהו המקור לגבי אותיות אשוריות, שכלל לא היו בזמן מתן תורה.
בהנחה שחז"ל לא יכולים לעקור דין תורה של אותיות הכתב העברי הקדום, אולי נלמד מכאן שכתב זה אינו דין תורה, ושאין חיוב דין תורה לגבי צורת האותיות?
תשובה
עיין בספר מרגליות הים על סנהדרין דף כ"א שהביא תשובת גאוני בבל שכתבו כי האותיות שהביא עזרא הם האותיות שנכתבו בלוחות הברית ובספר התורה שכתב משה רבנו. וכן כתב הרמב"ם שכתב התורה אותיות הסת"ם הם האותיות של לוחות הברית ובקושי התיר לכתוב אותם אפילו בגט. ומה שיש שהבינו בטעות שאלו אותיות אשוריות, כתב שם כי ידוע שהאשורים הקדמונים השתמשו בכתב היתדות ומעולם לא בכתב שלנו. וברור שמה שעזרא החליף את הנוהג שכתבו את התורה בזמן הגלות באותיות דעץ, וזה היה קשור במצב הירידה של עם ישראל באותו הזמן.

נפל ספר תורה חלקית
הרב יצחק בן יוסף | ו סיון תשפ"ב

שימוש חוזר בחלקים של ספר תורה
הרה"ג דוב ליאור | י"ח שבט תש"ע

'תנו כבוד לתורה' - הלכות כיבוד ספר תורה
הרב יצחק בן יוסף | ט"ז מרחשון תשפ"א
סימון ספר תורה מפני גניבה
הרבנות הראשית לישראל | כ"ד סיון תשע"ב

הרב דוד חי הכהן
ראש מוסדות "אורות התורה" וראש ישיבת "נתיבות ישראל" בבת ים.

שאריות קמח מצה בכלי של פסח
כ"ב מרחשון תשס"ג

לדרוש מזוזה במקום העבודה?
כ"ב מרחשון תשס"ג

חימום שניצל בשבת -לאשכנזים
י"ד כסלו תשס"ג

תוספת ביאור בעניין קילוף בוטנים
י"ד כסלו תשס"ג
הדלקת נר בראש חודש
הרב רואי מרגלית | י"ח תמוז תשס"ה

הכשרת סיר הנינג'ה לפסח
הרב נועם דביר מייזלס | ד ניסן תשפ"ב

יעלה ויבוא בסעודה שנכנסה לראש חודש
הרב נועם דביר מייזלס | ד אב תשע"ט
האם קמח חמץ?
הרבנות הראשית לישראל | ב ניסן תשע"ג
ערכאות בדיבה - המשך
הרב משה מאיר אבינר | כ"ח אדר תשפ"ג
בדיקת חמץ וביעור חמץ לפני י"ד ניסן
הרב דניאל קירש | א ניסן תשפ"ג
כשרות במיה לפסח
הרב דניאל קירש | א ניסן תשפ"ג
