שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • הדלקת נרות

הדלקת נרות חנוכה ע"י אחר

undefined

הרה"ג יעקב אריאל

י"א טבת תשס"ח
שאלה
1. א. כאשר אני מבקש משכן להיות שליח ולהדליק בביתי בזמן האם הוא מברך את כל הברכות (כולל שהחיינו ביום א’) עוד פעם? ב. האם אני מברך שעשה ניסים ושהחיינו כשאני רואה נרות חנוכה, ואם לא, האם אני מברך שהחיינו ביום השני (לא יצאתי ידי חובה בברכת הזמן ע"י השליח)? 2. א. דין אכסנאי לספרדי - אם אני הולך מהבית שלי לפני פלג המנחה ואני חוזר מאוחר לבית הורי האם יצאתי ידי חובה בהדלקת אבא? (מצד אחד זה יהיה ביתי כיון שאני ישן שם אך בזמן ההדלקה עדין לא מוגדר ביתי, וכן לכאורה מדין אכסנאי יוצא רק מי שבבית ואני לא בבית בזמן הדלקה). אם לא, האם אני יכול להדליק כשאני חוזר עם ברכה? (לכאורה, בבית הזה כבר הדליקו ולא צריך להדליק יותר). ב אותו סיפור רק שאני יוצא מביתי אחר פלג מנחה אך לפני השקיעה, האם יכול להדליק בביתי למרות שאני ישן בבית אחר וכן בזמן חיוב (שקיעה) אני כבר לא בבית? 3. לפי רוב השיטות לא יוצאים ידי חובת הדלקה בנרות חשמל, האם הרואה נרות אלו יכול לברך שעשה ניסים (כמובן שלא הדליק ולא הדליקו עליו) כיוון שמדליקים אותם משום פרסום הנס?
תשובה
ו. א השליח לא מברך את ברכת שהחיינו מספק ברכות. ב. ביתר הימים אין לברך שהחיינו אלא אם כן אדם לא ברך ביום הראשון. אולם כאן השליח כבר ברך ביום הראשון לכן אין המשלח (מספק) יכול לברך. 2. א. ביתך הוא הבית ממנו יצאת ואליו אתה חוזר גם אם לא היית בו בשעת ההדלקה. אכסנאי הוא אדם שיצא מביתו לכמה ימים ושם הוא אוכל וישן. ב. המקום בו אדם סועד הוא הקובע ולא המקום בו הוא ישן. 3. על נרות חשמל אין מברכים כלל.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il