- הלכה
- נטילת ידים בהם ואחריהם
נטילת ידיים
שאלה
שלום וברכה וחג שמח!
לאחרונה ראיתי בפסקי תשובות הערה (פרק ד הערה 172) שבה הוא אומר שטוב שלא לדבר מהרגע שיוצא מהשירותים ועד שנוטל ידיו כשם שהזהירו האחרונים שלא לדבר כאשר הוא קם בבוקר עד שנוטל את ידיו... הוא מביא שהמג"א אומר זאת בשם היכל הקודש ויסוד ושורש העבודה (לגבי הקימה בבוקר).
חיפשתי רבות במגן אברהם וכן בספר יסוד ושורש העבודה ולא מצאתי זכר לדבר...
רציתי לשאול האם אכן הרב מכיר פסק כזה בשם המג"א ואם כן אז היכן? כמו"כ רציתי לדעת האם זו רק המלצה ודבר טוב שלא לדבר כאשר הוא קם בבוקר ועד שמסלק את הרוח הרעה מידיו או שזו הלכה ממש (והסיבה שלא כתבו הרבה על הדבר הזה היא אולי כמו הסיבה שהב"ח מביא על זה שהשו"ע לא כתב את ההלכה שלא ללכת ד’ אמות כאשר קם בבוקר עד שנוטל ידיו - מפני שעדיף שיהיו שוגגין ולא מזידין מפני שזה דבר קשה לקיום אך אכן זו הלכה ממש...)
תודה רבה רבה ובשורות טובות!
תשובה
אני לא מכיר פסק כזה. יכול להיות שלפי החכמה הפנימית יש בזה עניין, אבל לפי הנגלה אין בזה עניין.
אז מי שנוהג לפי הנסתר ינהג בזה אבל מי שלא נוהג מדת חסידות בכל הדברים אין צורך שיקפיד גם על דברים כאלה.
לא לדבר לפני נטילת ידיים זו מדת חסידות גבוהה מאד ולא הנהגה לכל הציבור, בודדים יכולים לנהוג כך אם הם נוהגים גם בשאר הדברים בחסידות.

באיזה שלב אדם נחשב טהור לאחר שהתפנה?
הרב יצחק בן יוסף | ד אייר תשפ"ג

נטילת ידים ורחיצה בסבון לאחר שירותים
הרב שמואל אריאל | ל אדר א' תשע"ט

נטילת ידיים לאחר מקלחת
הרה"ג דוב ליאור | ד ניסן תשס"ה

נטילת ידיים בבית הכסא
הרב יצחק בן יוסף | י"א אלול תשע"ב

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

שרוולים לילדות
כ"ט שבט תשס"ב

חיוב תפילה לנשים
ל שבט תשס"ב

חימום אוכל בשבת
ל שבט תשס"ב

נקמה בגויים
ו אדר תשס"ב

אכילת אורז מחוץ לסוכה
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ו תשרי תשס"ח
גילוח בחול המועד
הרב אליעזר מלמד | כ"ג ניסן תשס"ז

אתרוג שנפל ממנו הפיטם - כשרותו בחול המועד
הרב שמואל אריאל | ט"ז תשרי תשע"ו

אתרוג שנפל ממנו הפיטם - כשרותו בחול המועד
הרב שמואל אריאל | ט"ז תשרי תשע"ו
שינה בראש השנה שחל בשבת
הרב דניאל קירש | י"א תשרי תשפ"ד
אכילת שום בראש השנה שחל בשבת
הרב דניאל קירש | י"א תשרי תשפ"ד
