- תורה, מחשבה ומוסר
- עולם הבא ותחיית המתים
שאלה
שלום וברכה לכבוד הרב שליט"א!
רציתי לשאול בקשר לעניין הישארות הנפש לאחר מות הגוף: הרבה מהמחזירים בתשובה בדורנו מנסים להוכיח, כביכול, את הישארות הנשמה לאחר המוות, על ידי כל מיני מקרים של סיאנסים, חוויות סף-מוות וכדומה. השאלה שלי היא כך: הרי את התופעות הללו ניתן להסביר גם ללא ההנחה שקיימת נשמה ללא גוף (לדוגמא: סיאנסים ע"י האפקט האידיומוטורי וכדומה), אז אם כן היאך ניתן להוכיח באופן משכנע, בכל זאת, כי אכן קיימת נשמה בלי גוף, ולא שרעיון הישארות הנפש בא לענות על צרכים פסיכולוגים כאלו ואחרים של המין האנושי. לכאורה זאת שאלה שאינה ניתנת להכרעה מדעית חד משמעית והדבר תלוי באמונה ללא הוכחה.
בנוסף לכך, קיימת טענה כי בתורה שבכתב לא מוזכר עניין הישארות הנשמה לאחר המוות, וישנם הטוענים, כמו הפילוסוף אוריאל ד’אקוסטה (בקונטרס האוטוביוגרפי שלו) כי אין זאת אלא מכיוון שמדובר באמונה פיקטיבית.
יתר על כן, נראה כי האמונה בהישארות הנפש עשויה לגרום לאנשים לזלזל בערך תיקון העולם הזה ויצירת חברה ומדינה מתוקנת וכדומה, כי הם אומרים שאנו רק אורחים כאן והעיקר הוא מה שקורה על הנשמה לאחר מות הגוף, וזאת בניגוד למה שמשמע בפשט דברי התורה שבכתב שהתורה והמצוות אמורים ליצור חברה ומדינה מתוקנות כאן בעולם הזה.
אשמח אם כן, לשמוע את התייחסות הרב, ולנסות להבין מדוע אני בעצם אמור להשתכנע כי קיימת נשמה ללא גוף, וכיצד הדבר לא גורם להנצחת העיוותים הקיימים בעולם הזה.
בברכה,
תשובה
אין להסתמך על קביים של סייאנסיים וכדו' אלו גם אסורים מהתורה משום דרישה אל המתים
הפילוסופיה יודעת בעיקר לשאול שאלות אך לא לתת תשובות
קיומה של מהות רוחנית אינה צריכה הוכחות. כשם שקיומו של הגוף לא זקוק להכחות כך גם קיומה של הרוח.
היא מוכחת מעצם הוויתה ופעילותה, האישיות, החשיבה, השאיפה הרוחנית, הערכים המוסריים, החוויות הרוחניות הקיימות בכל עת ובל שעה.
כל אלו הם תופעות מופשטות על-חומריות הן אינן תלויות בחומר ולא מתות אתו