שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות פרטיות בסוגיות שונות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
אם זה חטא להתאבד, אם כן מדוע ישנו סיפור על אדם שכדי לכפר על חטאיו גרם לעצמו למות בארבע מיתות בית דין?
תשובה
ב"ה שלום וברכה. ראשית לפני שאני בא להסביר את מה שעשו אנשים בודדים במשך תולדות עם ישראל, כפי המעשה שאתה מזכיר, חשוב לי מאוד להזכיר את ההלכה הפשוטה שהיא מחייבת כל אחד ואחת מעם ישראל, וגם אם יש לאדם שאלות על הדבר, הסיבה לכך היא שפשוט הוא לא הבין, אך ההלכה נשארת פשוטה וברורה.וכך כתב לדוגמא בספר קיצור שולחן ערוך: הַמְּאַבֵּד עַצְמוֹ לָדַעַת, הוּא רָשָׁע שֶּׁאֵין לְמַעֲלָה מִמֶּנּוּ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם אֶדְרוֹשׁ". וּבִשְׁבִיל יָחִיד נִבְרָא הָעוֹלָם. וְכָל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת מִיִּשְׂרָאֵל, מְאַבֵּד עוֹלָם מָלֵא. וְלָכֵן אֵין מִתְעַסְּקִין עִמּוֹ לְכָל דָּבָר. לֹא קוֹרְעִין, וְלֹא מִתְאַבְּלִין עָלָיו, וְאֵין מַסְפִּידִין אוֹתוֹ. אֲבָל קוֹבְרִין אוֹתוֹ, וּמְטַהֲרִין אוֹתוֹ, וּמַלְבִּישִׁין אוֹתוֹ תַּכְרִיכִין. כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר, כָּל שֶׁהוּא מִשׁוּם כְּבוֹד הַחַיִּים, עוֹשִׂין לוֹ. ודאי הדבר שאסור, ויש בכך פגיעה גדולה מאוד. הקדוש ברוך הוא ברא כל אחד מעם ישראל, ואוהב אותו אהבה עצומה, והאדם שפוגע בעצמו הרי הוא עושה נגד ה', שהוא ממש פוגע בדבר האהוב ביותר בעיני ה'. הדבר דומה לבן מלך שהורג את עצמו, הרי ודאי שהדבר יגרום למלך צער עצום. לכן אדם שסובל, שמרגיש רע עם עצמו ומכל דבר שהוא, חשוב מאוד שלא יפתח פתח למחשבות נוראיות של פגיעה בעצמו, אלא יבחר דרכים איך לפתור את הבעיות, ואם נדמה לו חס ושלום שאין פתרון, חשוב מאוד שייעזר באחרים. הדבר שאתה מזכיר, על אותם אלו שקיימו בעצמם ארבע מיתות בית דין מופיע במדרש בראשית רבה, והאיזכור הוא כמעט היחיד בכל הספרים, ומכאן אנו מבינים עד כמה דבר זה אינו הוראה לאחרים. אותו הרשע שעשה את המעשה הזה בעצמו, אף שלא שאל חכמים זכה לעולם הבא, כיוון שעשה על ידי כך קידוש ה' גדול. וכך מפרש רבי צדוק הכהן מלובלין זצ"ל שלא בגלל המעשה זכה, אלא בגלל קידוש ה' הגדול, שמול כל השונאים הוא מסר את נפשו על היהדות. אותם יהודים שהתרחקו כל כך מהיהדות, באותו הזמן הם נבחנו, באותו הזמן זכו לגלות את יהדותם, אף שהיו מאוד מרוחקים, והדבר חידש את הקשר שלהם עם אבינו שבשמים ועם עם ישראל. לכן חשוב מאוד להסביר שזהו נתיב חריג מאוד, ואם לא חייבים ודאי שלילדים לא נכון להרחיב, כדי לא לתת רעיונות לאנשים שנמצאים במצוקה נפשית. ולאדם בוגר יותר צריך להבין שהתיקון היה על ידי קידוש ה' ולא על ידי ארבע המיתות. ושוב חשוב מאוד להדגיש שאף מדרש זה אינו משנה את ההלכה שנפסקה בכל הפוסקים באופן חד משמעי שהדבר אסור באיסור חמור. בברכה הרב יצחק גרינבלט.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il