ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

פינחס ומלחמת מדיין | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ב טבת תשע"ה

פינחס ומלחמת מדיין


הרב רפאל וסרטיל

שאלה:
בס"ד
שלום רב לכבוד הרב!
פינחס בן אלעזר בן אהרון הכהן קנא את קנאת ה’ והרג את זימרי בן סלוא נשיא בית אב לשמעוני ואת כזבי בת צור ראש אומות בית אב במדין
ואח"כ מצווה ה’ את משה:
נְקֹם, נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מֵאֵת, הַמִּדְיָנִים; אַחַר, תֵּאָסֵף אֶל-עַמֶּיךָ. וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל-הָעָם לֵאמֹר, הֵחָלְצוּ מֵאִתְּכֶם אֲנָשִׁים לַצָּבָא; וְיִהְיוּ, עַל-מִדְיָן, לָתֵת נִקְמַת-יְהוָה, בְּמִדְיָן. אֶלֶף, לַמַּטֶּה, אֶלֶף, לַמַּטֶּה--לְכֹל מַטּוֹת יִשְׂרָאֵל, תִּשְׁלְחוּ לַצָּבָא. וַיִּמָּסְרוּ מֵאַלְפֵי יִשְׂרָאֵל, אֶלֶף לַמַּטֶּה--שְׁנֵים-עָשָׂר אֶלֶף, חֲלוּצֵי צָבָא. וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה אֶלֶף לַמַּטֶּה, לַצָּבָא אֹתָם וְאֶת-פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן, לַצָּבָא, וּכְלֵי הַקֹּדֶשׁ וַחֲצֹצְרוֹת הַתְּרוּעָה, בְּיָדוֹ.
משה שולח שנים עשר אלף למלחמה ובראשם פינחס שהיה הכן משוח מלחמה פינחס הלך בראש הצבא להלחם במדין, והנה כששבו מן המלחמה: וַיִּשְׁבּוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-נְשֵׁי מִדְיָן, וְאֶת-טַפָּם; וְאֵת כָּל-בְּהֶמְתָּם וְאֶת-כָּל-מִקְנֵהֶם וְאֶת-כָּל-חֵילָם, בָּזָזוּ. ...
וַיִּקְצֹף מֹשֶׁה, עַל פְּקוּדֵי הֶחָיִל, שָׂרֵי הָאֲלָפִים וְשָׂרֵי הַמֵּאוֹת, הַבָּאִים מִצְּבָא הַמִּלְחָמָה. וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם, מֹשֶׁה: הַחִיִּיתֶם, כָּל-נְקֵבָה. הֵן הֵנָּה הָיוּ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, בִּדְבַר בִּלְעָם, לִמְסָר-מַעַל בַּה', עַל-דְּבַר-פְּעוֹר; וַתְּהִי הַמַּגֵּפָה, בַּעֲדַת ה'.

השאלה הנשאלת - איך פינחס בן אלעזר הרשה את המצב הזה לשבות את הנשים ולהביאן אל קהל ישראל המעשה הזה לא מתיישב עם מעשה הקנאה שלו שבו הרג את המדינית ואת נשיא שמעון.

אודה לכבוד הרב ליישב את הסתירה בהתנהגות פינחס וכל הצבא כמובן אבל בעיקר פינחס
יישר כח לכבוד הרב


תשובה:
לשואל שלום,

אין צורך לומר ששבי הנשים במלחמה זו נבע מהתגברות היצר, אדרבה הוא נבע מרצונם של ישראל ובראשם פינחס בן אלעזר לקיים את דבר ה', וכדברי הספורנו (במדבר לא, טו) שכתב: "אף על פי שבמלחמת כל אומה חוץ מז' אומות כתוב: 'רק הנשים והטף והבהמה וכל אשר יהיה בעיר כל שללה תבוז לך' (דברים כ, יד), לא היה לכם להחיות לפחות אותם הנשים שהכרתם שהיו לכם לתקלה בדבר בלעם".
כלומר הלוחמים סברו שיש להתנהג במלחמה זו על פי הצו האלקי שבספר דברים, לכן הבהיר להם משה שדינן של בנות מדין איננו שווה לדין הנשים בשאר המלחמות, כי במלחמה זו התקלה והמגפה באו דווקא על ידי הנשים.

בברכה נאמנה



ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il