- שבת ומועדים
- ספר שמות
שאלה
בין פרשיית מכת חושך (פרק י’,כא-כט) לפרשייה בה משה מכריז על מכת בכורות (פרק יא’,ד-ח) יש פרשייה קטנה שמפסיקה. לכאורה שתי הפרשיות הנ"ל נאמרו באותו רגע,כמו שפירש רש"י,שאם לא כן איך משה רואה את פני פרעה אחרי שיצא? השאלה היא-אם הפרשייה של מכת בכורות מנותקת מפרשיית מכת חושך קשה כמו שכתבתי לעיל וכדפירש"י, ואם מדובר בשתי פרשיות סמוכות שנאמרו באותו יום,לא ברור לאיזה חצות לילה מתכוון משה. חז"ל בברכות ד. מתייחסים ללשון "כחצות" כמניעת הבנה לא נכונה של החרטומים שתגרום סוג של חילול ה’,אבל לפי מה שאמרתי נראה שמשה קובע סתם שתהיה מכת בכורות בחצות הלילה,בלי לפרש באיזה לילה מדובר. עובר יום,יומיים,שלושה וכו’ ועדיין לא קורה כלום. בקיצור למה משה לא מתייחס בדבריו לתאריך בו אמורה להתרחש המכה?
תשובה
לשואל שלום,
לפי הרמב"ן (שמות יא, ד) משה לא פירש בפני פרעה באיזה לילה תהיה המכה כי עדיין לא ידע באיזה לילה תבוא. עיין שם.
בברכה נאמנה