בית המדרש

  • מדורים
  • זוגיות
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

להיות כל איש שורר בביתו

לכל בעל, חשובה ההרגשה שהוא המלך בביתו. אם תתבונני על ביתכם, תראי שבעלך מפסיד לאורך כל הדרך. בראש ובראשונה, את מורה והוא מכונאי רכב. את מלומדת, בעלת תואר, והוא "אדם פשוט". המתח נגרם, מפני שבעלך נכנס למצב של "מלחמה" נגדך. הואיל ולא הצליח במאבקו, הוא נקט בצעד קיצוני ועזב את הבית.

undefined

הרב אליקים לבנון

אדר תש"ע
2 דק' קריאה
שאלה:
אנו נשואים כמעט 10 שנים, ויש לנו שלושה ילדים. אני מורה ובעלי מכונאי רכב. אני בדרך לחזרה בתשובה וגם הילדים נמשכים אחרי. תמיד היו מתחים בינינו אבל לאחרונה הם התגברו. בעלי היה נוסע לים בשבת וסירבתי לבוא איתו, גם בגלל העבירה וגם בגלל האוירה. לפני 3 חודשים הוא עזב את הבית, והתנאי שלו לחזור הוא אם אסכים לבוא איתו בשבת לים. האם מותר לחלל שבת בגלל שלום בית?


תשובה:
בעצם, קל לי מאוד להתייחס לשאלתך ולענות תשובה חד משמעית, שאסור לחלל שבת לטובת שלום בית. אבל זו דרך קצרה, ואיננה תשובה אמיתית. כתבת שיש ביניכם מתח. מהיכן נובע מתח זה? לפי התיאור שלך, את מובילה את הבית במסלול מסוים, ובעלך מוביל במסלול אחר. את רוצה יותר אוירה קדושה, יותר חזרה אל המקורות. בעלך מוביל בכיוון הפוך.
בעצם, יש ביניכם מאבק על ההנהגה בבית. יתכן שאת אינך חשה בכך, מפני שהכיוון בו הנך הולכת, יוצא מהלב, והוא המוליך אותך בדרך זו. אך לבעלך הדבר קשה הרבה יותר. "להיות כל איש שורר בביתו", כך נקרא בשבוע הבא במגילת אסתר. לכל בעל, חשובה ההרגשה שהוא המלך בביתו. אם תתבונני על ביתכם, תראי שבעלך מפסיד לאורך כל הדרך. בראש ובראשונה, את מורה והוא מכונאי רכב. את מלומדת, בעלת תואר, והוא "אדם פשוט". בנוסף, הילדים נמשכים אחרייך כפי שכתבת. גם כאן בעלך מרגיש מנוצח על ידך. כל התופעות שתיארת הם המשך למצב זה: המתח נגרם, מפני שבעלך נכנס למצב של "מלחמה" נגדך. הואיל ולא הצליח במאבקו, הוא נקט בצעד קיצוני ועזב את הבית. צעד זה משדר לך: "אין לי מה לעשות בבית, והנה, מצאתי נקודה אחת בה אני יכול לנצח אותך". למרות שהוא בודאי מרגיש עצמו נע ונד מחוץ לבית, אבל הוא מוכן לסבול כדי שתרגישי את הרגשת הבדידות, ותבקשי ממנו לחזור הביתה. זה נותן לו הרגשה של ניצחון עלייך. אבל הוא אינו מסתפק בכך. הוא דורש ממך להכנע, ולפעול בניגוד גמור לרצונך הפנימי. ההתניה של "אם תבואי איתי לים בשבת, אחזור", פירושה, אם תיכנעי ותעשי את רצוני, בנקודה הכואבת ביותר אצלך, ותחללי שבת, אחזור הביתה.
אם היתה איזו מחשבה שכניעה זו תחזיר את שלום הבית ביניכם, אולי הייתי נכנס לעומקה של הלכה, ומחפש "מתחת לאדמה" איזה שהוא היתר, פירצה כל שהיא. אולם, ברור כשמש, שזוהי רק ההתחלה. אם תיכנעי לו בנקודה זו, הוא ימצא שוב ושוב דרכים להשפיל אותך ולדרוש ממך לבטל את עצמיותך, כדי שהוא ירגיש מנצח במאבקו.
לכן, כיוון זה פשוט אינו בא בחשבון כלל.
אם תצליחו לשוחח, באמצעות גורם שלישי, ולהביא את בעלך למודעות ולהבנה של מה שקורה ביניכם, אולי יש סיכוי. אם לאו, לצערי, אני חושב שהגעתם לדרך ללא מוצא.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il