ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת שירה של אתר ישיבה בירושלים עם הרב סבתו
בית המדרש בית מדרש שיעורים נוספים

מגילת רות = עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה

מוקדש לעלוי נשמת
שירה קופרמן
לחץ להקדשת שיעור זה
השבוע, לכבוד חג השבועות, נדון במגילת רות.
בית ישראל נוהג לקרא במגילה זו מדי חג השבועות. הקשר בין המגילה ובין החג עובר דרך דוד המלך, בנו השביעי של ישי, שנולד בשבועות, נפטר בשבועות, חי שבעים שנה וקשור בכל נימי נפשו לספירת השביעיות של ימי העומר.
מגילת רות נותנת לנו מענה לשתי שאלות נוקבות.
א. מדוע התעכבה מלכות בני יהודה עד לימי דוד המלך? והרי ההבטחה בעניין זה נתנה כבר בימי יעקב אבינו.
ב. מדוע זכו רות ובעז, שדוד המלך צאצאם, לייסד את בית המלכות של עם ישראל לדורי דורות?
דרכי הנהגתם של אלימלך (=אלי תבא מלכות) ובניו מחלון וכליון=יואש ושרף, יזכרו לדורי דורות ככישלון נורא. לרדת מהארץ בזמן מצוקה ומשבר כלכלי, לחתן את הבנים עם נסיכות זרות, להתיאש מן התורה ולהתיאש מן הגאולה פסלו אותם למלכות בפרט והטילו בספק את עתידם בכלל.
וז"ל המדרש: "ויואש ושרף אשר בעלו למואב יואש ושרף זה מחלון וכליון יואש שנתייאשו מן הגאולה, יואש שנתייאשו מדברי תורה, שרף ששרפו בניהם לעבודה זרה אשר בעלו למואב שנשאו נשים מואביות אשר בעלו למואב שהניחו ארץ ישראל ונהפכו בשדה מואב" (ספרי במדבר פרשת בהעלותך פיסקא עח, עיינו גם בבא בתרא צא ע"ב).
מי שהציל את המצב הם: מצד אחד - רות הגומלת חסד עם חמותה ודבקה באלקי ישראל, ומצד שני – בועז, גדול הדור, הפורס את חסותו על אלמנה בת גרים וחמותה האלמנה הענייה, שנאלצות לחיות ממתנות עניים.
רק מעשי חסד הם שהבטיחו לשבט יהודה את מימוש ההבטחה האלקית. כמבואר בשירת דוד ברוח קדשו בספר תהילים:
"חַסְדֵי יְקֹוָק עוֹלָם אָשִׁירָה לְדֹר וָדֹר אוֹדִיעַ אֱמוּנָתְךָ בְּפִי: כִּי אָמַרְתִּי עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה שָׁמַיִם תָּכִן אֱמוּנָתְךָ בָהֶם: כָּרַתִּי בְרִית לִבְחִירִי נִשְׁבַּעְתִּי לְדָוִד עַבְדִּי" ( פ"ט ב-ד).

בשבוע שעבר (פר' נשא) הזכרנו את העיר שעריים (בית קייפא) המקראית, שכנראה חוזקה ובוצרה על ידי דוד, גם כדי לשמור על הדרך לירושלים וגם כדי להנציח את הנצחון הגדול על גולית והפלישתים.
בעיר נמצא אוסטרקון (חרס ועליו כתב) מימי דוד המלך ועליו הדברים הבאים:
אל תעש: ועבד א[ת]...
שפט עבד ואלמנ(ה) שפט ית[ם]
וגר רב עלל רב דל ו
אלמנ(ה) נקם *יבד (=ביד) מלך.
אבינ ועבד שכ גר תמ[כ (ע"פ קריאתו של פרו' גרשון גליל)

גם אם איננו מבינים את הכתובת החסרה במלואה, ברור שהיא עוסקת בהגנה על החלקים החלשים של כל חברה בכל זמן ובכל מקום, עבד, אלמנה, יתום וגר בידי המלך והשלטון.
כמה מרגש לזכות ולגלות עיר עתיקה, המחייה מחדש את ימי דוד ולגלות בה ממצא המוכיח את השפעת מעשי החסד של רות ובועז על צאצאיהם. דוד מלך ישראל, צאצאה של רות, מי ש"ריווה להקב"ה בשירות ותשבחות" (זהר חדש, רות. פסיקתא זוטרתא רות פרק א' סימן ד), הפך את מעשי החסד של המגילה לחוק המדינה ובנה את הארץ על יסודות אלה.

מי יתן ונזכה גם אנו לבנות בימינו את מדינת ישראל,
על בסיס החסד שהניח דוד בן ישי, מייסד מדינת ישראל הראשונה.
עוד בנושא שיעורים נוספים

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. שאל שאלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il