בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • רמב"ם יומי – הלכות עבודה זרה – מפעל משנה תורה
לחץ להקדשת שיעור זה
מתוך המהדורה המבוארת של מפעל משנה תורה

הלכות עבודה זרה ה

undefined

מפעל משנה תורה

מהדורה מעודכנת לתשרי תשע"ד
2 דק' קריאה





פֶּרֶק חֲמִישִׁי

המסית ונביא השקר



הגדרה


א הַמֵּסִית אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, בֵּין אִישׁ בֵּין אִשָּׁה - הֲרֵי זֶה נִסְקָל, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא עָבַד הַמּוּסָת וְלֹא הַמֵּסִית עֲבוֹדָה זָרָה, אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁהוֹרָהוּ לַעֲבֹד. בֵּין שֶׁהָיָה הַמֵּסִית הֶדְיוֹט בֵּין שֶׁהָיָה נָבִיא, בֵּין שֶׁהָיָה הַמּוּסָת יָחִיד, אִישׁ אוֹ אִשָּׁה, אוֹ יְחִידִים - מִיתָתוֹ בִּסְקִילָה. ב1 הַמֵּסִית אֶת רֹב אַנְשֵׁי הָעִיר - הֲרֵי זֶה 'מַדִּיחַ', וְאֵינוֹ נִקְרָא 'מֵסִית'.

פרק ה - הקדמה: הפסוקים וביאורם מובאים בהקדמה להלכות אלו. א הַמֵּסִית - המפתה לעבוד עבודה זרה. הֶדְיוֹט - מי שאינו נביא. ב1 הֲרֵי זֶה מַדִּיחַ - ודיניו מפורטים בפרק הקודם.

עדי המסית


ד מִצְוָה בְּיַד הַמּוּסָת לְהָרְגוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "יָדְךָ תִּהְיֶה בּוֹ בָרִאשׁוֹנָה לַהֲמִיתוֹ" (דברים יג,י). וְאָסוּר לַמּוּסָת לֶאֱהֹב אֶת הַמֵּסִית, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא תֹאבֶה לוֹ" (שם יג,ט). וּלְפִי שֶׁנֶּאֱמַר בַּשּׂוֹנֵא "עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ" (שמות כג,ה), יָכוֹל אַתָּה עוֹזֵב לָזֶה? תַּלְמוּד לוֹמַר: "וְלֹא תִשְׁמַע אֵלָיו" (דברים יג,ט). וּלְפִי שֶׁנֶּאֱמַר "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ" (ויקרא יט,טז), יָכוֹל אִי אַתָּה עוֹמֵד עַל דָּמוֹ שֶׁלָּזֶה? תַּלְמוּד לוֹמַר: "[וְ]לֹא תָחוֹס עֵינְךָ" (דברים יג,ט). וְאָסוּר לַמּוּסָת לְלַמֵּד עָלָיו זְכוּת, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְלֹא תַחְמֹל" (שם). וְאִם יָדַע לוֹ חוֹבָה - אֵינוֹ רַשַּׁאי לִשְׁתֹּק מִמֶּנָּה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְלֹא תְכַסֶּה עָלָיו" (שם). וְאַזְהָרָה לְהֶדְיוֹט הַמֵּסִית מִנַּיִן? שֶׁנֶּאֱמַר: "וְכָל יִשְׂרָאֵל יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ[ן], וְלֹא יוֹסִפוּ לַעֲשׂוֹת" (שם יג,יב).

ד מִצְוָה בְּיַד הַמּוּסָת לְהָרְגוֹ - ואף אם המוסת הוא בנו, הוא מצווה להרוג אותו, אף על פי שבדרך כלל אסור לבן להעניש את האב (ממרים ה,יג-יד). לֹא תֹאבֶה - אל תסכים, וכאן במשמעות 'אל תאהב'. שֶׁנֶּאֱמַר בַּשּׂוֹנֵא - אף על פי שבעל המשא הוא יהודי שנוא, מצוה לעזור לו לפרוק את המשא מבהמתו או לטעון אותו עליה (רוצח יג,יד, ושם נתבאר מתי מותר לשנוא יהודי), שנאמר: "כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ [שוכב] תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ [הימנע מלעזוב אותו לבדו במצוקתו (ראב"ע)], עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ [פרוק עמו את המטען, התר את הקשרים, ויישמט המטען מאליו]". לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ - אל תימנע מלהציל את נפש חברך.

המתנבא בשם עבודה זרה


ו נָבִיא הַמִּתְנַבֵּא בְּשֵׁם עֲבוֹדָה זָרָה כֵּיצַד? זֶה הָאוֹמֵר 'אָמְרָה לִי עֲבוֹדָה זָרָה פְּלוֹנִית' אוֹ 'כּוֹכָב פְּלוֹנִי', 'שֶׁמִּצְוָה לַעֲשׂוֹת כָּךְ וְכָךְ' אוֹ 'שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת כָּךְ וְכָךְ'. אֲפִלּוּ כִּוֵּן אֶת הַהֲלָכָה לְטַמֵּא אֶת הַטָּמֵא וּלְטַהֵר אֶת הַטָּהוֹר - אִם הִתְרוּ בּוֹ בִּפְנֵי שְׁנַיִם, הֲרֵי זֶה נֶחֱנָק, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַאֲשֶׁר יְדַבֵּר בְּשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וּמֵת הַנָּבִיא הַהוּא" (שם יח,כ), וְאַזְהָרָה שֶׁלּוֹ מִכְּלַל שֶׁנֶּאֱמַר: "וְשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים לֹא תַזְכִּירוּ" (שמות כג,יג).

ו כִּוֵּן אֶת הַהֲלָכָה - שניבא לעשות דבר בדיוק כפי שההלכה היהודית מורה לעשות. נֶחֱנָק - אחת מארבע מיתות בית דין (סנהדרין טו,ה).

נביא שקר


ט כָּל הַמּוֹנֵעַ עַצְמוֹ מֵהֲרִיגַת נְבִיא שֶׁקֶר מִפְּנֵי מַעֲלָתוֹ, שֶׁהֲרֵי הוּא הוֹלֵךְ בְּדַרְכֵי הַנְּבוּאָה - הֲרֵי זֶה עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמַר: "בְּזָדוֹן דִּבְּרוֹ הַנָּבִיא, לֹא תָגוּר מִמֶּנּוּ" (שם יח,כב). וְכֵן הַמּוֹנֵעַ עַצְמוֹ מִלְּלַמֵּד עָלָיו חוֹבָה אוֹ הַפָּחֵד וְיָרֵא מִדְּבָרָיו - הֲרֵי הוּא בִּכְלַל "לֹא תָגוּר מִמֶּנּוּ". וְאֵין דָּנִין נְבִיא הַשֶּׁקֶר אֶלָּא בְּבֵית דִּין שֶׁלְּשִׁבְעִים וְאֶחָד.

ט בְּדַרְכֵי הַנְּבוּאָה - בדומה למתואר ביסודי התורה ז,א. לֹא תָגוּר - אל תפחד.

מתוך המהדורה המבוארת של מפעל משנה תורה - ספר המדע.
שיתוף פעולה בין אתר ישיבה ומפעל משנה תורה

מפעל משנה תורה
http://www.mishnetorah.co.il
rambam4u@gmail.com
077-4167003
מהדיר מבאר ועורך ראשי: הרב יוחאי מקבילי
עורכי משנה: הלל גרשוני, ד"ר יחיאל קארה, הרב דביר טל, הרב רועי דובקין
(c) כל הזכויות שמורות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il