בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • הלכות תפילין, מזוזה וספר תורה
לחץ להקדשת שיעור זה
מתוך המהדורה המבוארת של מפעל משנה תורה

הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה ב'

undefined

מפעל משנה תורה

מהדורה מעודכנת לתשרי תשע"ד
2 דק' קריאה






פֶּרֶק שֵׁנִי

כתיבת פרשיות התפילין



הפרשיות


א כֵּיצַד כּוֹתְבִין אֶת הַתְּפִלִּין? שֶׁלָּרֹאשׁ - כּוֹתְבִין אַרְבַּע הַפָּרָשִׁיּוֹת עַל אַרְבָּעָה קְלָפִים, וְגוֹלְלִין כָּל אֶחָד וְאֶחָד לְבַדּוֹ, וּמַנִּיחִין אוֹתָן בְּאַרְבָּעָה בָּתִּים שֶׁהֵן מְחֻבָּרִין בְּעוֹר אֶחָד. וְשֶׁלַּיָּד - כּוֹתְבִין אֶת אַרְבַּע הַפָּרָשִׁיּוֹת בְּאַרְבָּעָה דַּפִּין עַל קְלָף אֶחָד, וְגוֹלְלוֹ כְּמִין סֵפֶר תּוֹרָה מִסּוֹפוֹ לִתְחִלָּתוֹ, וּמַנִּיחוֹ בְּבַיִת אֶחָד.

א  שֶׁהֵן מְחֻבָּרִין בְּעוֹר אֶחָד - שארבעת הבתים של תפילין של ראש עשויים מיריעת עור אחת או תפורים יחד. בְּאַרְבָּעָה דַּפִּין - בארבע עמודות.

פרשיות התפילין ותיוגיהן (שייך להלכות א-ט).

סגנון כתיבת הפרשיות נעשה על פי מסורת תימן, והתיוג - מדויק על פי ההלכות.

p>


כתיבת הפרשיות


ב וְצָרִיךְ לְהִזָּהֵר בַּפָּרָשִׁיּוֹת, שֶׁאִם עָשָׂה הַסְּתוּמָה פְּתוּחָה אוֹ הַפְּתוּחָה סְתוּמָה - פְּסָלָן. וְשָׁלשׁ הַפָּרָשִׁיּוֹת הָרִאשׁוֹנוֹת - כֻּלָּן פְּתוּחוֹת; וּפָרָשָׁה אַחֲרוֹנָה, שֶׁהִיא 'וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ' (דברים יא,יג) - סְתוּמָה.

ב  הַסְּתוּמָה פְּתוּחָה - פרשה פתוחה מתחילה בתחילת שורה, ופרשה סתומה באמצע השורה (לביאור ודוגמאות, ראה להלן ח,א ב).

כתיב מלא וכתיב חסר


ג1 וְצָרִיךְ לְהִזָּהֵר בְּמָלֵא וְחָסֵר, עַד שֶׁיִּהְיוּ אַרְבַּעְתָּן כְּתוּבוֹת כְּמָה שֶׁהֵן כְּתוּבוֹת בְּסֵפֶר תּוֹרָה הַבָּדוּק; שֶׁאִם כָּתַב הֶחָסֵר מָלֵא - פָּסַל, עַד שֶׁיִּמְחֹק הַיָּתֵר; וְאִם כָּתַב הַמָּלֵא חָסֵר - פָּסַל, וְאֵין לוֹ תַּקָּנָה.

ג1  בְּמָלֵא וְחָסֵר - בכתיב מלא, בתוספת אחת מאימות הקריאה וא"ו או יו"ד, או בכתיב חסר, כלומר בלא אם קריאה. לדוגמה לכתיבת התפילין, ראה תצלום בתחתית העמוד.

כתיבת התגים


ח וְצָרִיךְ לְהִזָּהֵר בַּתָּגִין שֶׁלָּאוֹתִיּוֹת, וְהֵן כְּמוֹ זַיְ"נִין זְקוּפוֹת עַל הָאוֹת שֶׁיֵּשׁ לָהּ תָּג, כְּמָה שֶׁהֵן כְּתוּבִין בְּסֵפֶר תּוֹרָה. וְאֵלּוּ הֵן הָאוֹתִיּוֹת הַמְּתֻיָּגוֹת שֶׁבְּאַרְבַּע פָּרָשִׁיּוֹת הָאֵלּוּ:

ח  בַּתָּגִין - 'תַּגָּא' בארמית משמעו 'כתר'. כְּמוֹ זַיְ"נִין זְקוּפוֹת - "כצורת זי"ן הן, דקין כחוט השערה" (להלן ז,ח).

בדיקת תפילין


יא הַכּוֹתֵב תְּפִלִּין בִּכְתַב יָדוֹ, אוֹ שֶׁלְּקָחָן מִן הַמֻּמְחֶה, אוֹ מִשְּׁאָר אָדָם וּבְדָקָן וְהֶחֱזִירָן לְעוֹרָן - אֵינוֹ צָרִיךְ לְבָדְקָן פַּעַם אַחֵר, וַאֲפִלּוּ אַחַר כַּמָּה שָׁנִים; כָּל זְמַן שֶׁחִפּוּיָן שָׁלֵם - הֲרֵי הֵן בְּחֶזְקָתָן, וְאֵין חוֹשְׁשִׁין לָהֶן שֶׁמָּא נִמְחֲקָה אוֹת מִתּוֹכָן אוֹ שֶׁנִּקְּבָה. הִלֵּל הַזָּקֵן הָיָה אוֹמֵר 'אֵלּוּ מִשֶּׁלַּאֲבִי אִמָּא'.

יא  שֶׁלְּקָחָן - שקנה אותם. לְעוֹרָן - לבתים שלהן. אֵלּוּ מִשֶּׁלַּאֲבִי אִמָּא - התפילין שלי הם התפילין של סבי, ולא נבדקו.

מתוך המהדורה המבוארת של מפעל משנה תורה - ספר אהבה.
שיתוף פעולה בין אתר ישיבה ומפעל משנה תורה

מפעל משנה תורה
http://www.mishnetorah.co.il
rambam4u@gmail.com
077-4167003
מהדיר מבאר ועורך ראשי: הרב יוחאי מקבילי
עורכי משנה: הלל גרשוני, ד"ר יחיאל קארה, הרב דביר טל, הרב רועי דובקין
(c) כל הזכויות שמורות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il