ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה ח'

דף הבית בית מדרש הלכה ומנהג הרמב"ם היומי ספר אהבה הלכות תפילין, מזוזה וספר תורה Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר


הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה ח'

מתוך המהדורה המבוארת של מפעל משנה תורה



נערך על ידי הרב

מוקדש לעילוי נשמת
ר' אברהם בן דוד ז"ל







פֶּרֶק שְׁמִינִי

פרשיות התורה



פרשה פתוחה ופרשה סתומה


א פָּרָשָׁה פְּתוּחָה - יֵשׁ לָהּ שְׁתֵּי צוּרוֹת: אִם גָּמַר בְּאֶמְצַע הַשִּׁטָּה - מַנִּיחַ שְׁאָר הַשִּׁטָּה פָּנוּי, וּמַתְחִיל הַפָּרָשָׁה שֶׁהִיא פְּתוּחָה מִתְּחִלַּת הַשִּׁטָּה הַשְּׁנִיָּה, כְּגוֹן זֶה: בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? שֶׁנִּשְׁאַר מִן הַשִּׁטָּה רֶוַח כְּשִׁעוּר תֵּשַׁע אוֹתִיּוֹת. אֲבָל אִם לֹא נִשְׁאַר אֶלָּא מְעַט, אוֹ אִם גָּמַר בְּסוֹף הַשִּׁטָּה - מַנִּיחַ שִׁטָּה שְׁנִיָּה כֻּלָּהּ פְּנוּיָה בְּלֹא כְּתָב, וּמַתְחִיל הַפָּרָשָׁה הַפְּתוּחָה מִתְּחִלַּת שִׁטָּה שְׁלִישִׁית, כְּגוֹן זֶה: ב וּפָרָשָׁה סְתוּמָה - יֵשׁ לָהּ שָׁלשׁ צוּרוֹת: אִם גָּמַר בְּאֶמְצַע שִׁטָּה - מַנִּיחַ רֶוַח כַּשִּׁעוּר, וּמַתְחִיל לִכְתֹּב בְּסוֹף הַשִּׁטָּה מִתְּחִלַּת הַפָּרָשָׁה שֶׁהִיא סְתוּמָה, עַד שֶׁיִּמָּצֵא הָרֶוַח בָּאֶמְצַע, כְּגוֹן זֶה: וְאִם לֹא נִשְׁאַר מִן הַשִּׁטָּה כְּדֵי לְהַנִּיחַ הָרֶוַח כַּשִּׁעוּר וְלִכְתֹּב בְּסוֹף הַשִּׁטָּה תֵּבָה אַחַת - יַנִּיחַ הַכֹּל פָּנוּי, וְיַנִּיחַ מְעַט רֶוַח מֵרֹאשׁ שִׁטָּה שְׁנִיָּה, וְיַתְחִיל לִכְתֹּב הַפָּרָשָׁה הַסְּתוּמָה מֵאֶמְצַע שִׁטָּה, כְּגוֹן זֶה: וְאִם גָּמַר בְּסוֹף הַשִּׁטָּה - מַנִּיחַ מִתְּחִלַּת שִׁטָּה שְׁנִיָּה כְּשִׁעוּר הָרֶוַח, וּמַתְחִיל לִכְתֹּב הַפָּרָשָׁה הַסְּתוּמָה מֵאֶמְצַע הַשִּׁטָּה, כְּגוֹן זֶה: נִמְצֵאתָ אוֹמֵר, שֶׁפָּרָשָׁה פְּתוּחָה - תְּחִלָּתָהּ בִּתְחִלַּת הַשִּׁטָּה לְעוֹלָם, וּפָרָשָׁה סְתוּמָה - תְּחִלָּתָהּ מֵאֶמְצַע הַשִּׁטָּה לְעוֹלָם.

ב  רֶוַח כַּשִּׁעוּר - רוחב תשע אותיות, "אשר אשר אשר" (לעיל ז,י). וְאִם גָּמַר בְּסוֹף הַשִּׁטָּה - לא נשאר מן השיטה רווח כשיעור (רווח מועט מהסוף נחשב לסוף; השווה ז,ו)

איור המוזכר בהלכה - פרשה פתוחה - צורה א

איור המוזכר בהלכה - פרשה פתוחה - צורה ב

איור המוזכר בהלכה - פרשה סתומה - צורה א

איור המוזכר בהלכה - פרשה סתומה - צורה ב

איור המוזכר בהלכה - פרשה סתומה - צורה ג


ג סֵפֶר תּוֹרָה שֶׁאֵינוֹ מֻגָּהּ בְּמָלֵא וְחָסֵר - אֶפְשָׁר לְתַקְּנוֹ וּלְהַגִּיהוֹ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל ז,יב-יג); אֲבָל אִם טָעָה בְּרֶוַח הַפָּרָשִׁיּוֹת וְכָתַב סְתוּמָה פְּתוּחָה אוֹ פְּתוּחָה סְתוּמָה, אוֹ שֶׁהִפְסִיק בְּרֶוַח וְהִנִּיחַ פָּנוּי בְּמָקוֹם שֶׁאֵין בּוֹ פָּרָשָׁה, אוֹ שֶׁכָּתַב כְּדַרְכּוֹ וְלֹא הִפְסִיק בְּרֶוַח בִּמְקוֹם הַפָּרָשָׁה, אוֹ שֶׁשִּׁנָּה צוּרוֹת הַשִּׁירוֹת - הֲרֵי זֶה פָּסַל, וְאֵין לוֹ תַּקָּנָה אֶלָּא לְסַלֵּק אֶת כָּל הַדַּף שֶׁטָּעָה בּוֹ.

ג  הַשִּׁירוֹת - שירת הים ושירת האזינו, כמתואר להלן.

המסורה המדויקת


ד1 וּלְפִי שֶׁרָאִיתִי שִׁבּוּשׁ גָּדוֹל בְּכָל הַסְּפָרִים שֶׁרָאִיתִי בִּדְבָרִים אֵלּוּ, וְכֵן בַּעֲלֵי הַמָּסֹרֶת שֶׁכּוֹתְבִין וּמְחַבְּרִין לְהוֹדִיעַ הַסְּתוּמוֹת וְהַפְּתוּחוֹת נֶחֱלָקִין בִּדְבָרִים אֵלּוּ כְּמַחֲלֹקֶת הַסְּפָרִים שֶׁסּוֹמְכִין עֲלֵיהֶן - רָאִיתִי לִכְתֹּב הֵנָּה כָּל פָּרָשִׁיּוֹת הַתּוֹרָה הַסְּתוּמוֹת וְהַפְּתוּחוֹת וְצוּרוֹת הַשִּׁירוֹת, כְּדֵי לְתַקֵּן עֲלֵיהֶן כָּל הַסְּפָרִים וּלְהַגִּיהַּ מֵהֶן.

ד1  בַּעֲלֵי הַמָּסֹרֶת - כותבי רשימות מסורה שנועדו לשמור על הנוסח המדויק של התורה.

ד2 וְסֵפֶר שֶׁסָּמַכְנוּ עָלָיו בִּדְבָרִים אֵלּוּ - הוּא הַסֵּפֶר הַיָּדוּעַ בְּמִצְרַיִם, שֶׁהוּא כּוֹלֵל אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים סְפָרִים, שֶׁהָיָה בִּירוּשָׁלַיִם מִכַּמָּה שָׁנִים לְהַגִּיהַּ מִמֶּנּוּ הַסְּפָרִים. וְעָלָיו הָיוּ הַכֹּל סוֹמְכִין, לְפִי שֶׁהִגִּיהוֹ בֶּן אָשֵׁר, וְדִקְדֵּק בּוֹ שָׁנִים, וְהִגִּיהוֹ פְּעָמִים רַבּוֹת, כְּמוֹ שֶׁהֶעְתִּיקוּ, וְעָלָיו סָמַכְתִּי בְּסֵפֶר תּוֹרָה שֶׁכָּתַבְתִּי כְּהִלְכָתוֹ.

ד2  הַסֵּפֶר הַיָּדוּעַ בְּמִצְרַיִם - על פי מסורת יהודי חלב והסכמת חוקרים רבים, הוא מזוהה עם כתב היד של המקרא המכונה כיום "כתר ארם צובה", הידוע בדיוקו המופלג. בֶּן אָשֵׁר - אהרן בן אשר, החשוב מבעלי המסורה. כְּמוֹ שֶׁהֶעְתִּיקוּ - כמו שמסרו לנו חכמי המסורה, שהספר הזה מוגה ומדוקדק ביותר, שנתקבל על ידי הכל, ונקבעה הלכה, "שעליו היו הכל סומכים". הערה: בפסוקים הבאים להלן זה אחר זה לפי סדרם בתורה, לא צייננו את מראי המקומות להם, אלא אם יש מקום לטעות בזיהוי הפסוק. תחילת כל חומש באה בראש שורה (דיני כתיבת החומשים נתבארו לעיל ז,ז).

מתוך המהדורה המבוארת של מפעל משנה תורה - ספר אהבה.
שיתוף פעולה בין אתר ישיבה ומפעל משנה תורה

מפעל משנה תורה
http://www.mishnetorah.co.il
rambam4u@gmail.com
077-4167003
מהדיר מבאר ועורך ראשי: הרב יוחאי מקבילי
עורכי משנה: הלל גרשוני, ד"ר יחיאל קארה, הרב דביר טל, הרב רועי דובקין
(c) כל הזכויות שמורות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il