בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • רמב"ם יומי – הלכות שבת – מפעל משנה תורה
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
2 דק' קריאה






פֶּרֶק תְּשִׁיעִי

ברכות הריח



סוגי הברכות


א כְּשֵׁם שֶׁאָסוּר לוֹ לָאָדָם לֵהָנוֹת בְּמַאֲכָל אוֹ בְּמַשְׁקֶה קֹדֶם בְּרָכָה, כָּךְ אָסוּר לוֹ לֵהָנוֹת בְּרֵיחַ טוֹב קֹדֶם בְּרָכָה. וְכֵיצַד מְבָרְכִין עַל רֵיחַ טוֹב? אִם הָיָה זֶה שֶׁיֵּשׁ לוֹ הָרֵיחַ עֵץ אוֹ מִן הָעֵץ - מְבָרֵךְ 'בּוֹרֵא עֲצֵי בְּשָׂמִים'. וְאִם הָיָה עֵשֶׂב אוֹ מִן הָעֵשֶׂב - מְבָרֵךְ 'בּוֹרֵא עִשְּׂבֵי בְּשָׂמִים'. וְאִם הָיָה לֹא מֵעֵץ וְלֹא מֵאֲדָמָה, כְּגוֹן הַמּוֹר, שֶׁהוּא מִן הַחַיָּה - מְבָרֵךְ 'בּוֹרֵא מִינֵי בְּשָׂמִים'. וְאִם הָיָה פְּרִי הָרָאוּי לַאֲכִילָה, כְּגוֹן אֶתְרוֹג וְתַפּוּחַ - מְבָרֵךְ 'שֶׁנָּתַן רֵיחַ טוֹב בַּפֵּרוֹת'. וְעַל הַכֹּל, אִם אָמַר 'בּוֹרֵא מִינֵי בְּשָׂמִים' - יָצָא.

א  מִן הָעֵץ - דבר היוצא מן העץ, כגון שמן זית או ריח הבא משרפת העץ, מוגמר (ראה בהלכה הבאה). מִן הָעֵשֶׂב - כגון מוגמר. מוֹר - בושם (Musk oil) המופק מבלוטה ריחנית של חיה כשרה, אייל המושק (Moschus moschiferus) (כלי המקדש א,ג). נמכר בשווקים בצורת פתיתי שעווה או נוזל.

ה דָּבָר שֶׁהוּא סָפֵק אִם מִן הָעֵץ אִם מִן הָאֲדָמָה - מְבָרֵךְ עָלָיו 'בּוֹרֵא מִינֵי בְּשָׂמִים'. בֹּשֶׂם שֶׁעֵרְבוֹ הָרוֹכֵל מִמִּינִין הַרְבֵּה - מְבָרֵךְ עָלָיו 'בּוֹרֵא מִינֵי בְּשָׂמִים'. נִכְנַס לַחֲנוּתוֹ שֶׁלְּבַשָּׂם שֶׁיֵּשׁ בָּהּ מִינִין הַרְבֵּה - מְבָרֵךְ 'בּוֹרֵא מִינֵי בְּשָׂמִים': אִם יָשַׁב שָׁם כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ - אֵינוֹ מְבָרֵךְ אֶלָּא אַחַת; נִכְנַס וְיָצָא, נִכְנַס וְיָצָא - מְבָרֵךְ עַל כָּל פַּעַם וּפַעַם.

ה  הָרוֹכֵל - המוכר ומעביר סחורות ממקום למקום, ובכללן בשמים. מִמִּינִין הַרְבֵּה - חלקם ממיני אדמה וחלקם ממיני עצים.

ריח ללא ברכה


ז שְׁלשָׁה מִינֵי רֵיחַ טוֹב אֵין מְבָרְכִין עֲלֵיהֶן, וְאֵלּוּ הֵן: רֵיחַ טוֹב שֶׁאָסוּר לְהָרִיחַ בּוֹ, וְרֵיחַ טוֹב הֶעָשׂוּי לְהַעֲבִיר רֵיחַ רַע, וְרֵיחַ טוֹב שֶׁלֹּא נַעֲשָׂה לְהָרִיחַ בְּעַצְמוֹ שֶׁלְּרֵיחַ זֶה.


ח כֵּיצַד? בְּשָׂמִים שֶׁלַּעֲבוֹדָה זָרָה וּבְשָׂמִים שֶׁעַל עֶרְוָה מִן הָעֲרָיוֹת - אֵין מְבָרְכִין עֲלֵיהֶן, לְפִי שֶׁאָסוּר לְהָרִיחַ בָּהֶן. בְּשָׂמִים שֶׁלַּמֵּתִים וּבְשָׂמִים שֶׁלְּבֵית הַכִּסֵּא וְשֶׁמֶן הֶעָשׂוּי לְהַעֲבִיר אֶת הַזֻּהֲמָה - אֵין מְבָרְכִין עֲלֵיהֶן, לְפִי שֶׁנַּעֲשׂוּ לְהַעֲבִיר רֵיחַ רַע. מֻגְמָר שֶׁמְּגַמְּרִין בּוֹ אֶת הַכֵּלִים וְאֶת הַבְּגָדִים - אֵין מְבָרְכִין עָלָיו, לְפִי שֶׁלֹּא נַעֲשָׂה לְהָרִיחַ בְּעַצְמוֹ שֶׁלַּמֻּגְמָר. וְכֵן הַמֵּרִיחַ בִּבְגָדִים הַמְּגֻמָּרִין אֵינוֹ מְבָרֵךְ, לְפִי שֶׁאֵין שָׁם עִקָּר בֹּשֶׂם, אֶלָּא רֵיחַ בְּלֹא עִקָּר.

ח  בְּשָׂמִים שֶׁלַּעֲבוֹדָה זָרָה - שאסור ליהנות מהם. וּבְשָׂמִים שֶׁעַל עֶרְוָה מִן הָעֲרָיוֹת - כגון בקבוקון בושם או פרח הוורד התלוי על גוף אישה האסורה לאדם (ראה למשל שבת יט,ז; אישות כד,יב), והריח אסור משום איסור קרבה לערווה (איסורי ביאה כא,א ב). שֶׁאָסוּר לְהָרִיחַ בָּהֶן - כגון: "הדס שבלולב אסור להריח בו, מפני שאינו ראוי אלא להריח, והואיל והוקצה למצוה - יהיה אסור להריח בו. אבל אתרוג - מותר להריח בו, שהרי הוקצה למצוה מאכילה" (לולב ז,כו). בְּשָׂמִים שֶׁלְּמֵתִים - המיועדים לכבוד המת, כמנהג ישראל (אבל ד,א). זֻהֲמָה - לכלוך וסירחון. עִקָּר - מקור הריח.

מתוך המהדורה המבוארת של מפעל משנה תורה - ספר אהבה.
שיתוף פעולה בין אתר ישיבה ומפעל משנה תורה

מפעל משנה תורה
http://www.mishnetorah.co.il
[email protected]
077-4167003
מהדיר מבאר ועורך ראשי: הרב יוחאי מקבילי
עורכי משנה: הלל גרשוני, ד"ר יחיאל קארה, הרב דביר טל, הרב רועי דובקין
(c) כל הזכויות שמורות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il