- הלכה מחשבה ומוסר
- יסודות האמונה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
עמרם בן סולטנה
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
אמר החבר למלך כוזר: אל תדון את השפה העברית כפי שהיא נראית היום, כחומר בזמנו של מלך כוזר, לפני אלף ומאתיים שנה, כי היום קרה לה מה שקרה לעם-ישראל. היא נחלשה ונתדלדלה עקב החולשה והדלדול אשר פקדו את נושאיה, את עם ישראל בגלותו הקשה. אבל הלשון העברית, לשון-הקודש מצד עצמה היא הלשון האצילית בלשונות, מורמת מכל לשון, כפי שאנו נותנים לזה ביטוי בתפילת החגים, בה אנו אומרים: "אתה בחרתנו מכל העמים, אהבת אותנו ורצית בנו ורוממתנו מכל הלשונות, וקידשתנו במצוותיך". "ורוממתנו מכל הלשונות". זו היא שפה שבה ניבאו הנביאים - ישעיהו בתוכחותיו ובנחמותיו, איוב בויכוחיו העמוקים עם רעיו, שירי תהילותיו של דוד מלך ישראל נאמרו בלשון זו, המסוגלת להביע רעיונות שמקורם ברוח-הקודש.
ללשון-הקודש, לשפה העברית ישנן שתי מעלות מיוחדות: יש לה טעמים ונקודות. שהרי לדברים שאומרים פנים אל פנים ישנה מעלה שאין לדברים שבכתב. כשאדם מדבר בפה, הוא מפסיק בדיבורו בין ענין לענין, מדגיש מילים מיוחדות ומרים את קולו, ובמילים אחרות הוא מדבר בנחת. יש ניגון מיוחד כאשר הוא מביע שאלה, פליאה או תמיהה, וישנה הטעמה מיוחדת לדברים הנאמרים בלשון איום. כל זה חסר בכתב. אכן, בלשון העברית שנשתייר בה מעט מן העבר, בלשון העברית שהיא לשון אלקית, ישנם טעמים המלווים את המילים - בהם אנו קוראים בתורה, ובעזרתם אפשר לעמוד על כוונת הדברים. הם מבדילים בין שאלה לתשובה, בין נושא לנושא, בין מה שצריך להאמר במהירות, בין מה שצריך להאמר במתינות, בין ציווי לבקשה. היום, גם הטעמים לא נשתמרו באופן המלא שלהם, ולכן אינם ממלאים את התפקיד שלהם במלואו, אך זה התפקיד של הטעמים - להחיות את הלשון היבשה ולאפשר לה להביע את התוכן שהיא נושאת בצורה מלאה.
יסודות האמונה (51)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
44 - 41. ידיעת חכמות העולם
45 - 42. מעלות לשון הקודש
46 - 44. תאור דמותו של עובד האלוקים
טען עוד
וכאן מרחיב החבר לפרט ולהסביר את מעלות הניקוד, והוא נותן הרצאה ארוכה ועמוקה למלך כוזר על חוקי הדקדוק והניקוד. אנחנו לא ניכנס בזה. אך זאת אנו יודעים: הטעמים והנקודות המלווים את המילים בשפה העברית, מייחדים אותה במעלה מיוחדת לעומת השפות האחרות.
זה היה עוד פרק ביסודות האמונה על-פי ספר הכוזרי.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (4)
שיעור מס' 93
י"ח סיון תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק י' - י"א (1)
שיעור מס' 99
כ"ו סיון תשפ"ג
שמחת ארץ ישראל
שיחת מוצאי שבת שלח לך תשע"ו
סיון תשע"ז
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
לקום מהתחתית של התחתית
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
מה המשמעות הנחת תפילין?
מה הייעוד של תורת הבנים?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
ראיית המבט השלם
האם מותר לפנות למקובלים?
בדיקת פירות ט''ו בשבט
שירת ישראל
הרב אליהו ברין | ח' שבט תשפ"ה
