- משפחה חברה ומדינה
- מלחמת רשות ומצוה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
שמחה בת חנה
מצוות המלחמה על ארץ ישראל (חלק י"ג)
מצוות המלחמה על ארץ ישראל מבחינה אחת מוטלת על כל יחיד ויחיד ומבחינה אחרת מוטלת על הכלל.
בשבוע שעבר חילקנו בין מצוות המוטלות על כל יחיד ובין מצוות המוטלות על הציבור. מו"ר הגר"ש ישראלי זצ"ל טוען שגם במצווה אחת יתכן שמבחינה אחת היא מוטלת על כל יחיד ויחיד ומבחינה אחרת היא מוטלת על הכלל.
בזמנו של יהושע בן נון מצוות המלחמה על ארץ ישראל כללה שתי מצוות:
א. הורשת הארץ וישובה.
ב. השמדת שבעת העממים.

טוען מו"ר כי ההיבט הראשון הוא חובתו של כל אחד ואחד מהעם לעומת זה חובת הפגיעה בשבעת העממים מוטלת אך ורק על הציבור כציבור (לדעת רש"י, ויתכן ולדעת הרמב"ם ובעל ספר החינוך גם המצווה הזו מוטלת על הפרטים) (עמוד הימיני סימן יד סע' ז).
לפי עקרון זה מסביר מו"ר כי המלחמות המוגדרות "עזרת ישראל מיד צר" וגם מלחמת מדיין כלולה בכך כמו שנאמר "כִּי צֹרְרִים הֵם לָכֶם" (במדבר כ"ה יח) ומלחמת עמלק הן מלחמות שחיובם מוטל על הציבור (בעניין מלחמת עמלק כנראה שגם הרמב"ם מודה). לכן במלחמות אלה לא יצא כל העם למלחמה אלא רק שלוחיו. הדברים מדוייקים בכתוב שהרי במלחמת עמלק נאמר "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק" (שמות י"ז ט). ובמלחמת מדין נאמר "וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל הָעָם לֵאמֹר הֵחָלְצוּ מֵאִתְּכֶם אֲנָשִׁים לַצָּבָא וְיִהְיוּ עַל מִדְיָן לָתֵת נִקְמַת יְקֹוָק בְּמִדְיָן: אֶלֶף לַמַּטֶּה אֶלֶף לַמַּטֶּה לְכֹל מַטּוֹת יִשְׂרָאֵל תִּשְׁלְחוּ לַצָּבָא" (במדבר ל"א ג-ד).
ממשיך מו"ר וטען שלפי זה הפטור של "עוסק במצווה פטור מן המצווה" שייך רק במצווה המוטלת על היחיד אבל במצווה המוטלת על הכלל יש מקום לומר שהיחיד לא יפטר משום כך מהמצוות המוטלות עליו כיחיד. זו דעת חכמים ואילו רבי יהודה חולק וטוען כי גם מצוה ציבורית הופכת את האדם לעוסק במצוה ופוטרת אותו מלעסוק במצוה אחרת.
בזמנו של יהושע בן נון מצוות המלחמה על ארץ ישראל כללה שתי מצוות:
א. הורשת הארץ וישובה.
ב. השמדת שבעת העממים.

מלחמת רשות ומצוה (19)
הרב יוסף כרמל
12 - מצוות המוטלות על היחיד ומצוות המוטלות על הציבור (חלק י"ב)
13 - מצוות המלחמה על ארץ ישראל (חלק י"ג)
14 - האם מצוה המוטלת על הכלל פוטרת יחיד ממצוה אחרת (חלק י"ד)
טען עוד
לפי עקרון זה מסביר מו"ר כי המלחמות המוגדרות "עזרת ישראל מיד צר" וגם מלחמת מדיין כלולה בכך כמו שנאמר "כִּי צֹרְרִים הֵם לָכֶם" (במדבר כ"ה יח) ומלחמת עמלק הן מלחמות שחיובם מוטל על הציבור (בעניין מלחמת עמלק כנראה שגם הרמב"ם מודה). לכן במלחמות אלה לא יצא כל העם למלחמה אלא רק שלוחיו. הדברים מדוייקים בכתוב שהרי במלחמת עמלק נאמר "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק" (שמות י"ז ט). ובמלחמת מדין נאמר "וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל הָעָם לֵאמֹר הֵחָלְצוּ מֵאִתְּכֶם אֲנָשִׁים לַצָּבָא וְיִהְיוּ עַל מִדְיָן לָתֵת נִקְמַת יְקֹוָק בְּמִדְיָן: אֶלֶף לַמַּטֶּה אֶלֶף לַמַּטֶּה לְכֹל מַטּוֹת יִשְׂרָאֵל תִּשְׁלְחוּ לַצָּבָא" (במדבר ל"א ג-ד).
ממשיך מו"ר וטען שלפי זה הפטור של "עוסק במצווה פטור מן המצווה" שייך רק במצווה המוטלת על היחיד אבל במצווה המוטלת על הכלל יש מקום לומר שהיחיד לא יפטר משום כך מהמצוות המוטלות עליו כיחיד. זו דעת חכמים ואילו רבי יהודה חולק וטוען כי גם מצוה ציבורית הופכת את האדם לעוסק במצוה ופוטרת אותו מלעסוק במצוה אחרת.
מלחמת מצוה
הרה"ג חיים שטיינר | כ' טבת תשס"ט

למי מותר ולמי אסור לצאת למלחמה (חלק ו')
הרב יוסף כרמל | כסלו תשס"ה

סכנה במלחמת שבעת העממים (חלק ד')
הרב יוסף כרמל | כסלו תשס"ה

מלחמה למנוע התקפה של אויבים (חלק י"א)
הרב יוסף כרמל | טבת התשס"ה
שופר
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
איך ללמוד גמרא?
מה המשמעות הנחת תפילין?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
איך לא להישאר בין המצרים?
הלכות שטיפת כלים בשבת
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
כל ההתחלות קשות
כשר קצר ולעניין!
נטילת לולב
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ח
הלכות סוכה א'
הרב אליעזר מלמד | תשרי תש"פ

כיצד פועלת דופן עקומה בסוכה
הרב בניה קניאל | אדר א תשע"ד
