בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
לחץ להקדשת שיעור זה
גליון מס 147

מה המבול שלך ומה התיבה שלך?

undefined

רבנים שונים

תשרי תשע"ז
3 דק' קריאה
חמש נשים מתחברות בקבר / אפרת רזאל
יוצרת ותרפסטית
המבול שלי הוא אלפי דאגות מציפות, דמיונות, חרדות ופחדים.
התיבה הנה טוב ה' שמציל מכל התהומות.
לפני שנה בראש חודש מרחשוון הזדמנתי לקברם של האדמו"רים מגור, ה'פני מנחם' וה'אמרי אמת'. בניין עשוי לבנים אדומות, לקוח מאירופה של פעם... ליד שוק מחנה יהודה.
בחוץ, הארץ געשה ונשמעו סירנות עולות ויורדות. תקופה מתוחה. שנה שהחלה בדאגה.
בפנים היינו מספר נשים: זקנה מרוקאית, אישה ליטאית בשנות השלושים המאוחרות, חסידת גור מבוגרת, נערה צעירה שבאה להתפלל על זיווגה ואני.
לפתע התחילו הפלאפונים לצלצל. מסתבר שבאחד הרחובות הסמוכים היה פיגוע דריסה.
אחת הנשים קיבלה דיווח ישיר מבעלה שהשקיף על הנעשה מחלון ביתו בשכונת גאולה. היא הגיבה בקריאות זעקה. הוריה של הנערה התקשרו לומר שתישאר היכן שהיא נמצאת ולא תצא כי מסוכן בחוץ. זו הייתה הרגשת כולנו. בפרט כשאחת הנשים ענתה לעוד שיחה והתחילה לצעוק. עוד זה מדבר וזה בא... הסתבר שהיה פיגוע נוסף בירושלים.
הרגשנו מחנק. התחלנו להגיד תהילים ביתר שאת. בחוץ נשמעו צעדי ריצה ומישהו רדף אחר מישהו אחר ושאל אם ראינו אדם לבוש כך וכך. הבהלה גברה ותחושת האין־אונים הביאה אותנו, חמש נשים בקבר הצדיקים, לקחת ספסל ולחסום את הדלת. אנה נברח?
חשבתי על כך שאנו כמו בתיבת נח, מוגנים מפני המבול השוצף בחוץ. הצדיקים מגנים עלינו, התיבה שהיא מילת התפילה מגנה על שפיותנו. הייתי כדמות במחזה סוריאליסטי לוחשת עם שותפותיי לגורל הפתאומי: "אל תירא מפחד פתאום". נדמה כאילו שם אשאר לנצח.
מאז במהלך השנה נזכרתי לצערי הרבה פעמים בתחושות הקשות שהתלוו לאותו מאורע הזוי, אך גם בתחושה הטובה המוגנת כמו ברחם, באחוות הנשים שהתגלתה שם היכולה לנצח כל אויב, באמונה ובביטחון שהשתדלתי לגייס אל לבי בטרם פסעתי אל הרחוב השומם בדרכי הביתה...

הלחץ שמשכיח / אוריה בר לב
ר"מ בבית המדרש 'ברקאי', רמת הגולן

"אני לא מאמין. השעה 9:30 בבוקר ואני עדיין לא בעבודה, עומד לבד בתחנה והגשם שוטף אותי, כולי רטוב מהכיפה עד הגרביים, הבגדים שלי כל כך כבדים שאני בקושי זז...".
לכולנו יש ימים כאלה.
החיים מלאים בשטפי מחשבות יומיומיות הנדמות כטיפותיו הגדולות של 'העולם הזה' הנופלות וזולגות על הראש ובתוכו. "אני חייב להגיע בזמן לפגישה, חייב ללכת לסידורים בבנק, חייב להספיק מטלה". כל אלו, מטבע הדברים, לוקחים את תשומת הלב למחוזות רחוקים מבית המדרש ומעשייה קדושה, משכיחים ממני את עצמי, את החלק אלו־ה שבי שרוצה לפרוץ ולמלא כל משבצת בלוח הזמנים היומי.
אם אקשיב קצת יותר למחשבות שלי, נדמה שהן אינן הבעיה האמתית, הן אינן תמציתו של המבול הנורא. המבול האמתי הוא - הלחץ הפועם במחשבות ובריצות, הלחץ שמשכיח ממני את תפילת הבוקר, משכיח ממני את הערב של אתמול בו עפתי בחברותא עם כמה דפי קודש.
ידוע פירוש הבעל שם טוב שעלינו לבוא אל תיבות התורה והתפילה כדי לגבור ולהתחסן כנגד המבול. עיסוק רגיל ויבש באותיות הקדושות לא יספיק. ישנו צורך לצלול ולהיכנס אל התיבה עם כל הגוף והנפש, להתפלל וללמוד עם להט שמייצר דביקות, עם חום שמייצר ניגון. לימוד קצר ותפילה חטופה לא יספיקו. רק אם מנועי הראש והלב שלי יתחממו היטב, התיבות הקדושות יגנו עלי וירוממו אותי מעל פני המים.

כן אחי אהובי יש מבול ויש תיבה / פרץ איינהורן
ר"מ במכינת עצם, נווה

יש מבול:
מבול שמבלבל / מבול שבולם אותך מלהתקדם / מבול שאתה ממש מובל אליו בעת חוסר תשומת לב
ויש תיבה:
תיבה = תיבות של תורה / תיבה = מילים של תפילה / תיבה = דיבורים של השפעה טהורה
המבול:
ים של טרדות / מצבי רוח מוזרים / מחשבות הרסניות / חוסר ריכוז / עמוק בסיבוכים / קטנות דמוחין
התיבה:
ים של אמונה – שלוות צדיקים / מצבי רוח מרוממים / מחשבות טובות וטהורות / יישוב הדעת / "מן המיצר קראתי י־ה" / גדלות דמוחין
המבול:
הקנאה, התאווה והכבוד / הכעס והגאווה / העצלות והפזיזות / העין הרעה /
התיבה:
שמח בחלקי / "לשמך ולזכרך תאוות נפש" / "כבוד חכמים ינחלו" / "שיוויתי ה' לנגדי תמיד" / ענווה / זריזות מתחשבת וטהורה / עין טובה
המבול:
חיצוניות / כמותיות / שטחיות / פרטיות /
התיבה:
פנימיות / איכות / עמקות / כלליות
המבול:
פיגועים / רווקים ועקרים / מחלות וחולים / עניים / תאונות דרכים / דעות ומפלגות / אלימות פיזית ומילולית / מחלוקות בין תלמידי חכמים
התיבה:
תפילות ללא הפסקה / לגאולה כללית ופרטית / מצוות ביקור חולים / "אשרי משכיל אל דל" / לא מסמסים בזמן נהיגה!!! / "החיים והמוות ביד הלשון" / "רשע, למה תכה רעך" / תלמידים שמשמשים כל צורכם / מסילת ישרים, תניא ואורחות צדיקים / "ישים עצמו כאילם"!
ואסיים:
עקבתא דמשיחא / דור נפלא / ריבוי ישיבות ולומדי תורה / ארץ ישראל נותנת פירותיה בעין יפה / סוף ישראל לתשובה / "אני ה' השוכן איתם"!




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il